Kvinne ba parkeringsvakt om hjelp til registrering - så fikk hun bot

05/09/2024 07:51

Yvonne

Nyheter
Den mildt sagt uheldige situasjonen skaper nå overskrifter i inn- og utland.

Hendelsen fant sted i Helsingborg i Sverige nylig hvor en mann og hans kone opplevde på nært hold hvor hurtige noen parkeringsvakter kan være til å skrive ut parkeringsbøter.

Det er det svenske mediet Carup som forteller historien fra tidligere denne sommeren hvor Bjørn Nystrøm og hans kone hadde en ubehagelig opplevelse da sistnevnte skulle parkere ved Elineplassen i Helsingborg.

Parkeringsvakt hurtigere enn lynet
Da kona, som ikke oppgies med navn i artikkelen, skulle parkere, fikk hun ikke parkeringsautomaten til å virke. Hun ringte mannen Bjørn med det samme for å få ham til å betale gjennom appen. Mens de snakket sammen på telefonen, gikk det en parkeringsvakt forbi. Kvinnen tok kontakt med vakten og forklarte situasjonen. Det hadde nå gått tre minutter fra hun parkerte bilen.

Parkeringsvakten kunne fortelle at han allerede hadde utskrevet en bot på 600 svenske kroner for parkering uten betaling.

Problemet er at parkeringsvakten og paret har forskjellig oppfatning av tidspunktene. Begge parter er enige om at bilen ble parkert på parkeringsplassen klokken 17.33 den aktuelle dag. Men derfra er de uenige. Mens paret kan vise til telefonloggen som viser at de snakket sammen på telefonen klokken 17.35 og appen som viser at parkeringen ble betalt et minutt senere, hevder parkeringsvakten at hans klokke viste 17.39 da boten ble utskrevet fordi parkeringen ikke var registrert.

Uansett hvem som har rett, handler det om en parkeringvakt som er raskere enn lynet.

Måtte betale
Herr og fru Nystrøm klaget naturligvis på boten, men fikk beskjed om at den måtte betales før klagen kunne behandles. Hvis ikke, kunne de risikere at saken havnet i tingretten. Derfor har de nå betalt de 600 kronene, og venter på at saken skal bli avgjort.

Man skal ikke la seg skremme av trusler om å bli stilt for en dommer, mener Olle Haglund som er jurist i Riksforbundet M som gir råd til folk som føler seg urettferdig behandlet.

"Hvis du føler at den boten du har fått er feilaktig, så bør du bestride det. Ta det til retten, hvis du er nødt til det", sier han til nyhetsmediet.

Smart Parkering som parkeringsfirmaet bak den kontroversielle boten heter, bedyrer at alle klager blir grundig behandlet. Saken er dog ikke avgjort ennå.

Læs også:

Pensjonist sparte 4000 kroner på å skru av dyrt apparat: Skurken sto i kjelleren Det kan være mye penger å spare ved å sørge for at de strømkrevende apparatene i hjemmet ikke står og bruker bort fra den dyre strømmen. Melinda fikk vite dette da hun oppdaget en enhet i kjelleren som brukte penger.