Rundt klokken 13.30 i dag meldte betalingstjenesten Vipps om tekniske problemer som rammer en betydelig andel av brukerne.
"25 til 30 prosent av brukerne kan oppleve problemer med å betale via Vipps fra sine kontoer", opplyser kommunikasjonsrådgiver Cato Gjertsen til TV 2.
Ikke Vipps sin feil
Ifølge Gjertsen er det ikke Vipps-plattformen selv som er skyld i feilen. Problemet ligger i infrastrukturen hos bankene.
"Du kan fortsatt bruke kortbetaling eller "tappe med Vipps", understreker han.
Med andre ord: Om du står i kassen og Vipps-betalingen feiler, kan det lønne seg å prøve kortet i stedet – eller bruke telefonens NFC-funksjon dersom du har aktivert "tappe med Vipps".
Jobber på spreng
Vipps-teamet er nå i full gang med å løse problemene.
"Vi jobber med saken og håper å få alt på plass så fort som mulig", sier Gjertsen.
Foreløpig er det ikke oppgitt noe eksakt tidspunkt for når feilen ventes å være rettet.
Hva bør du gjøre?
Dersom du er blant dem som opplever problemer, er det altså ikke nødvendig å slette appen eller prøve å reinstallere den – dette er en teknisk feil som må løses sentralt.
Inntil videre anbefales det å bruke alternativ betalingsmetode dersom du havner i en situasjon der Vipps ikke fungerer som normalt.
Følg med på oppdateringer fra Vipps eller bankene dine utover dagen!