Å kjøpe brukte elbiler kan virke som en god investering, men det er ikke uten risiko.
Det fikk en norsk mann fra Gjøvik vite da hans Tesla Model S fra 2014 gikk i stykker kort tid etter at han hadde kjøpt den.
Etter å ha betalt 287.000 SEK (ca. 299.000 NOK, red.) for bilen hos en forhandler, gikk det bare tre måneder før elbilen ikke klarte å starte.
Det viste seg at batteriet, som er en av de dyreste komponentene i en elbil, var fullstendig defekt.
Slik skriver media Carup.
Dommen er falt
Tesla-eksperter undersøkte bilen og konkluderte med at utskifting av batteriet ville koste eieren 117 000 SEK (ca. 122 000 NOK, red.).
Den norske eieren søkte hjelp hos bilforhandleren, men fikk ikke svar. Han henvendte seg derfor til Forbrukernemnda og Forbrukerklagenemnda, som nå har fattet vedtak i hans favør.
Ifølge klagenemnda må bilforhandleren heve kjøpet og refundere hele beløpet, da vedkommende ikke hadde dokumentert tilstanden til batteriet på salgstidspunktet.
Advarer kjøpere
Motorekspert Fredrik Grufman advarer nå potensielle kjøpere om at batteriet på eldre elbiler er dyrt å skifte:
"Batteriet er en veldig dyr kostnad. Hvis bilen ellers er sunn, lønner det seg å kjøpe et nytt batteri fra Tesla. (...) Dessverre er etterspørselen etter batterier stor og tilbudet lavt," sier han.
Han anbefaler derfor å være forsiktig ved kjøp av eldre Model S-modeller og påpeker at man må sørge for at det er penger på budsjettet til en eventuell batteribytte eller andre større reparasjoner.
Han antyder også at det kan være lurt å investere i en nyere modell, hvor risikoen for dyre reparasjoner kan være lavere.