Hva var det som egentlig skjedde – og hvorfor er elbilbranner så vanskelig å stoppe?
Det som startet som en røykdott fra et bildekk, endte med et totalhavari. Bilskipet "Morning Midas" var på vei fra Kina til Mexico, lastet med 3.000 biler – mange av dem elbiler og ladbare hybrider. Det skriver TV2.
Brannen utviklet seg ekstremt raskt, og mannskapet måtte gi opp forsøkene på å slukke flammene. Den amerikanske kystvakten hentet de 22 om bord i sikkerhet, men skipet var tapt. Nå ligger det på havets bunn.
Tidlige rapporter antyder at brannen kan ha startet blant elbilene i fronten av skipet, men dette er ikke bekreftet. Med vraket flere tusen meter under overflaten, er det ikke sikkert vi noen gang får et klart svar.
Elbilbrann til sjøs = mareritt
Brann i elbiler er krevende nok på land. Til sjøs blir det enda verre. Batteriene kan bli ekstremt varme og utvikle giftige gasser, og selv når brannen ser slukket ut, kan den blusse opp igjen. Skipets automatiske systemer og mannskapets innsats var rett og slett ikke nok.
Ombord var biler fra kinesiske produsenter som SAIC, Chery og Great Wall Motor – alle på vei til nye eiere i Mexico.
Dette er langt fra første gang bilskip har gått opp i flammer. I 2023 ble 23 personer reddet etter at "Fremantle Highway" begynte å brenne utenfor Europa. Mannskapet måtte hoppe i sjøen for å overleve.
Og i 2022 brant et annet skip med over 4000 luksusbiler fra Volkswagen-konsernet ned til bunns ved Azorene. Slukkeforsøkene nyttet ikke.
Gigantskip i brann – et voksende problem?
De enorme bilfraktene er en livsnerve i global bilindustri. Men nå reises det spørsmål om sikkerheten om bord, spesielt med tanke på elbilbatterier.
Hva kan egentlig gjøres for å hindre nye katastrofer til sjøs? Er det på tide med strengere regler for hvordan elbiler skal fraktes? Det haster å finne svar – for dette er neppe siste gang det skjer.