Vipps har valgt å trekke tilbake et markedsføringssamtykke de hadde innhentet fra rundt to millioner norske brukere. Samtykket ga selskapet rett til å bruke kundenes kjøpsdata til målrettet reklame. Beslutningen kom etter at Forbrukerrådet varslet Datatilsynet om at de mente innhentingen brøt personvernlovgivningen.
Det skriver tek.no.
Ifølge Forbrukerrådet var samtykket utformet på en måte som var både utydelig og manipulerende. Blant annet ble brukerne styrt i retning av å si ja, og samtykket ble innhentet i situasjoner der brukerne hadde dårlig tid – som ved betaling i appen. Dette er ikke i tråd med kravene til at samtykke skal være frivillig, informert og spesifikt.
Vipps innrømmer
Vipps har i etterkant erkjent at de kunne gjort det enklere å velge "nei", og at informasjonen om hva dataene skulle brukes til burde vært tydeligere og mer åpen.
Forbrukerrådet peker på at informasjon som kvitteringer og kjøpshistorikk kan avsløre mye sensitivt om brukeren, som for eksempel helseinformasjon, livsstil, politiske interesser eller reisevaner. Derfor mener de at særlig stor aktsomhet bør vises ved behandling av denne typen data.
Vipps har uttalt at de ønsker å be om nytt samtykke i fremtiden, men kun dersom valget gjøres helt tydelig og det blir like enkelt å si nei som ja. Forbrukerrådet oppfordrer selskapet til å rådføre seg med Datatilsynet før de eventuelt går videre med dette.
Selskapet har over fire millioner norske brukere, og Forbrukerrådet understreker viktigheten av at Vipps tar ansvar og forvalter brukernes tillit med varsomhet.