Forside NYHETER NAF frykter kraftig prisøkning på drivstoff

NAF frykter kraftig prisøkning på drivstoff

Dieselbil
Lena_karpi / Shutterstock

NAF slår alarm: Kan bli langt dyrere å fylle tanken.

Akkurat nå leser andre

Fra 2027 innføres et nytt system som pålegger drivstoffselskapene å kjøpe klimakvoter for å dekke utslippene fra bensin og diesel. Norsk Automobilforbund (NAF) mener dette kan gi store utslag på lommeboka til norske bilister.

«Bilistene må skjermes for avgifter som sender pumpeprisen til himmels,» uttaler Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

I sitt høringssvar til den nye klimakvoteforskriften (ETS2) peker NAF på faren for at ordningen kan gi en form for dobbelbeskatning.

«De nye kvotereglene kan bety at prisen på klimakvoter vil komme på toppen av CO2-avgiften som bilistene allerede betaler på pumpen. Det blir dobbel CO2-avgift og langt dyrere å fylle tanken,» sier Handagard.

Det skriver NAF i en pressemelding.

Utslippsmål og avgiftsbalanse

Les også

NAF understreker at de støtter arbeidet med å redusere klimautslippene fra transportsektoren. Likevel advarer de mot å bruke høyere pumpepriser som virkemiddel.

«Vi mener at summen av kvotepris pluss CO2-avgift ikke må overstige dagens nivå. For å få til det, kan det være nødvendig å kutte i veibruksavgiften eller andre bilavgifter,» forklarer Handagard.

Hun viser til at veibruksavgiften i dag ligger på 4,16 kroner per liter for bensin og 2,69 kroner per liter for diesel.

«Her er det rom for å kutte for å unngå et CO2-sjokk på bensinpumpa,» sier hun.

Færre utslipp og synkende drivstoffsalg

Utviklingen peker uansett mot lavere forbruk av fossilt drivstoff. Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at salget av bensin og diesel til veitrafikken falt med fem prosent i løpet av det siste året.

Les også

I tillegg har utslippene fra personbiler gått betydelig ned over tid – hele 30 prosent lavere enn i 1990, ifølge tall fra Klimameldingen.

Handagard understreker at det først og fremst er elbilsatsingen som har bidratt til denne utviklingen:

«Hvert år ruller over hundre tusen nye elbiler ut på norske veier. Det er ikke fordi avgiftene på bensin og diesel har skutt i været, det er fordi det lønner seg å kjøpe elbil. Derfor er elbilfordelene fortsatt det viktigste grepet for å fortsette å kutte utslipp fra bilene vi eier og kjører,» sier hun.

Ads by MGDK