Nettbutikker mistenkes for prisjuks før november-salget.
Akkurat nå leser andre
I forkant av årets store salgsbonanza viser ferske tall fra Prisjakt at mange norske nettbutikker har hevet prisene betraktelig i oktober.
Ifølge tjenesten har hundretusener av varer fått justert prisen opp, før de nå i november igjen settes ned for å fremstå som gode tilbud. Prisekspert Isabella Ahmadi beskriver utviklingen som alvorlig: «Det er skremmende, og ser minst like ille ut som i fjor, som var et rekordår for juksetilbud på Black Friday.»
Siden loven om prismarkedsføring trådte i kraft 1. oktober 2023, har butikkene måttet oppgi den laveste prisen en vare har hatt de siste 30 dagene før et tilbud.
Den nye loven skulle gjøre det vanskeligere å lure forbrukere, men i stedet har mange butikker ifølge Prisjakt funnet nye måter å tilpasse seg på. I stedet for å senke prisene, har de gradvis økt dem i ukene før salgsperioden – slik at rabattene i november fremstår større enn de egentlig er.
I oktober steg nesten hver tredje pris på produkter overvåket av Prisjakt. 14 prosent av prisene økte med over 10 prosent, og i gjennomsnitt steg disse varene med hele 37 prosent.
Les også
Ahmadi reagerer kraftig på utviklingen: «Denne gjennomsnittlige prisøkningen, på så mye som hver syvende pris, kan ikke bortforklares som normale prisjusteringer. Det viser at salgsjukset dessverre fortsetter.»
Flere produktkategorier peker seg ut. Særlig innen sko og støvler, datamaskiner og tilbehør, lyd og bilde samt skjønnhet og helse er det registrert uvanlig mange prisøkninger. Produkter som gamingstoler, prosessorer og vaskemaskiner topper listen over de mest markante prisjusteringene.
November er for mange synonymt med store salgsdager som Singles Day, Black Friday og Cyber Monday.
Men ifølge Ahmadi er det god grunn til å være skeptisk: «Det er bare å trykke på repeatknappen og advare kunder som jakter på gode kjøp i november. Forbrukerne må selv holde tungen rett i munnen og gjøre prissammenligninger for å sjekke om de har kommet over et godt tilbud.»
Hun mener den nye loven ikke har hatt ønsket effekt: «Loven om prismarkedsføring later ikke til å ha hatt noen forbrukervennlig effekt på butikkene, slik meningen var. Det er ingen vits i å handle på salg hvis salget viser seg å være en dårlig deal.»