Norsk Tipping må ut med 46 millioner i bot etter ti år med feil i systemet.
Akkurat nå leser andre
Det stormer rundt Norsk Tipping for tiden.
Tidligere i år gjorde en trekningsfeil at en lang rekke nordmenn fikk melding om at de hadde vunnet millionpremier i Eurojackpot. Problemet var bare at det var en feil i systemet som satte ekstra nuller på premiene og utropte tusenvis av feil vinnere.
Nå viser det seg at problemene i Norsk Tipping er større enn tidligere antatt.
For dette er på langt nær den største skandalen.
Har rammet millioner
Nå viser det seg at millioner av spillere har blitt rammet av feil i systemet som har ført til at vinnersjansene ikke har vært rettferdige.
Les også
Norsk Tipping skal angivelig ha kjent til problemet, men valgt å ignorere det.
«Feilen har rammet millioner av spillere over mange år», sier direktør Atle Hamar i Lotteri- og stiftelsestilsynet i en pressemelding.
46 millioner i gebyr
Etter en trekningsfeil har Lotteri- og stiftelsestilsynet vedtatt et gebyr på 46 millioner kroner mot Norsk Tipping. Det er samme beløp som i varselet om gebyr.
Beløpet tilsvarer 0,45 prosent av omsetningen til Norsk Tipping, som var på 10,2 milliarder kroner i 2024 – etter at utbetalte premier var trukket fra, opplyser Lotteri- og stiftelsestilsynet.
Boten kommer på grunn av en omfattende feil i Norsk Tippings systemer.
Les også
Både i ekstratrekningene til Eurojackpot og supertrekningene i Lotto har spillere i andelslag, spillelag og andelsbank hatt større vinnersjanse enn de skulle hatt.
De som har spilt alene har hatt dårligere vinnersjanser.
Feilen har ifølge tilsynet eksistert siden 2015-2016, og har rammet millioner av nordmenn, men ble ikke oppdaget før i år.
Aksepterer boten
Norsk Tipping er uenige i Lotteritilsynets konklusjon, men aksepterer boten.
«I svaret vårt til Lotteritilsynet har vi formidlet at vi er uenige i enkelte konklusjoner, som at vi skal ha gjennomført to trekninger etter at vi var blitt klar over feilen. Det kjenner vi oss ikke igjen i», sier Anne Marit Sletten, leder for presse og samfunnskontakt.
Les også
Selskapet har likevel valgt å legge seg helt flat for kritikken.
«I sum er det likevel ingen tvil om at vi fortjener kritikken vi får, og vi forstår og aksepterer at det ilegges gebyr etter slike alvorlige feil. Vi har gjennomført et omfattende kvalitetsarbeid som skal sikre at slike feil ikke skjer igjen, og jobber hardt for å gjenopprette tilliten hos kundene våre, uttaler Sletten videre.