En samlet klage rettet mot praksisen med gebyrer for håndbagasje har nå nådd EU-kommisjonen og nettverket for forbrukerbeskyttelsesmyndigheter (CPC).
Det er Forbrukerrådet som, sammen med 16 andre europeiske forbrukerorganisasjoner, har gått til felles aksjon mot det de mener er ulovlig praksis blant sju flyselskaper – inkludert Norwegian.
Blant de øvrige selskapene som er navngitt i klagen, finner vi EasyJet, Ryanair, Transavia, Volotea, Vueling og Wizz Air. Det melder VG
Ifølge forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket er målet med klagen å sette i gang en grundig etterforskning av hele bransjen.
"Vi krever en EU-omfattende etterforskning av de kommersielle praksisene til de aktuelle flyselskapene, og bransjen generelt", sier Blyverket.
Kjernen i problemstillingen handler om gebyrer for vanlig håndbagasje, som ifølge EU-rettspraksis ikke skal koste ekstra. En dom i EU-domstolen fra 2014 fastslo at reisende har rett til å ta med seg håndbagasje uten tillegg i prisen – så lenge bagasjen er innenfor rimelige rammer når det gjelder størrelse, vekt og sikkerhetskrav.
"Her synder altså en del flyselskaper. Håndbagasje av rimelig størrelse skal du forvente å få ta med deg uten noen form for ekstra betaling. Det regnes som inkludert i billettprisen din", understreker Blyverket.
Klagen er formelt utarbeidet av BEUC – Den europeiske forbrukerorganisasjonen – der Forbrukerrådet er medlem.
Dette er ikke første gang et slikt initiativ er tatt mot flybransjen: Den spanske forbrukerorganisasjonen OCU har tidligere levert en formell klage til landets departement for sosiale rettigheter og forbruk. Den gang resulterte det i bøter på hele 179 millioner euro fordelt på fem flyselskaper, for deres praksis rundt håndbagasjegebyrer.
VG har forsøkt å få en kommentar fra Norwegian, som på nåværende tidspunkt ikke ønsker å uttale seg om saken.