Nutella har vært en fast følgesvenn på frokostbord og i kjøkkenskap verden over siden den så dagens lys i 1964. Nå kunngjør produsenten Ferrero en stor nyhet – og den vekker både begeistring og skepsis på nettet.
I en pressemelding avslører Ferrero at deres første smakstilskudd noensinne er på vei:
"Dette nyeste tilskuddet til Nutella-porteføljen er det beste fra to verdener", skriver Ferrero.
Ny variant: "Peanut Nutella"
Den nye smaken kombinerer den klassiske, kremede konsistensen til Nutella med en dose ristede peanøtter. Resultatet har fått navnet Peanut Nutella, og lanseres i USA våren 2026.
Ferreros nordamerikanske toppsjef, Michael Lindsey, sier at produktet markerer et nytt steg for merkevaren:
"Framdriften vår har aldri vært sterkere. Denne innovasjonen vil engasjere både lojale fans og nye forbrukere", uttaler han.
Ikke alle jubler
Reaksjonene på sosiale medier har ikke latt vente på seg, og meningene spriker:
"Hvorfor ødelegge perfeksjon", skriver en kritisk bruker på X.
"Endelig noe nytt! Gleder meg til å prøve", kommenterer en annen entusiastisk stemme.
Skeptikere frykter at det nye produktet vil være for likt peanøttsmør – noe Ferrero imøtegår.
"Det er en grunn til at kakao fortsatt er koblet til formelen, i stedet for bare peanøtter", sier markedsføringsdirektør Seth Gonzalez til Chicago Tribune.
Kommer den til Norge?
Inntil videre må Nutella-elskere i Norge smøre seg med tålmodighet. Ferrero har ikke annonsert noen internasjonal lansering av Peanut Nutella. Dermed forblir den originale oppskriften, som har gledet ganer i mer enn 60 år, det eneste alternativet på norske butikkhyller – enn så lenge.