Ny undersøkelse: Sosiale medier er den mest brukte nyhetskilden blant barn og unge

29/11/2024 23:01

Hanne

NYHETER
foto: DenPhotos / Shutterstock
foto: DenPhotos / Shutterstock
De mest brukte plattformene er TikTok, Snapchat og YouTube. Samtidig har bruken av nettaviser gått ned, særlig blant de yngste.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

En ny rapport fra Medietilsynet, Barn og medier 2024, viser at sosiale medier har blitt den viktigste nyhetskilden for barn og unge mellom ni og atten år. Hele 95 prosent i denne aldersgruppen følger med på nyheter, og sosiale medier brukes oftere enn TV som kilde til informasjon.

Ifølge undersøkelsen oppgir 51 prosent at de ofte får nyheter via sosiale medier, mens 32 prosent gjør det samme gjennom TV.

Manglende kvalitetssikring på sosiale medier
Mari Velsand, direktør i Medietilsynet, er bekymret for at så mange bruker sosiale medier som primær nyhetskilde.

"Det er positivt at nesten alle barn og unge får med seg nyheter, men utfordringen ligger i at sosiale medier mangler redaksjonell kontroll. Det betyr at innholdet ikke alltid er kvalitetssikret", sier Velsand.

Redaktørstyrte medier brukes til faktasjekk
Kvalitative intervjuer med ungdom i alderen 13–15 år viser at mange er klar over forskjellen mellom sosiale medier og redaktørstyrte medier, men de oppsøker i liten grad de tradisjonelle mediene for nyhetsoppdatering. Disse brukes først og fremst til å faktasjekke informasjon funnet på sosiale medier.

"Flere ungdommer uttrykker også skepsis til hvordan redaktørstyrte medier presenterer nyheter i sosiale medier. De opplever at innholdet ofte er tilpasset for å virke mer spennende og ungdomsvennlig, noe som kan gå ut over troverdigheten", sier Velsand.

Økende popularitet for TikTok som nyhetsplattform
Blant sosiale medier har TikTok hatt en markant økning som nyhetskilde de siste årene. Den følges tett av Snapchat og YouTube. Samtidig viser rapporten at bruken av TV som nyhetsmedium holder seg stabil, mens andelen som får nyheter fra nettaviser øker blant eldre ungdom.

Utfordringer med desinformasjon
Hele 66 prosent av ungdom mellom 13 og 18 år har oppdaget nyheter de mistenker er usanne i sosiale medier det siste halve året. Selv om mange er bevisste på faren for feilinformasjon, er det få som tar seg tid til å undersøke sannheten bak slike saker.

"Dette understreker behovet for å styrke barn og unges kildekritiske evner og medieforståelse", sier Velsand.

De mest brukte nyhetskildene
NRK (73 prosent), VG (62 prosent) og TV 2 (61 prosent) er de mest populære nyhetskildene blant barn og unge. For de yngste er NRKs Supernytt spesielt utbredt, med 83 prosent av ni- og tiåringene som brukere.

Fakta om nyhetsvaner blant barn og unge:

  • 95 prosent av 9–18-åringer følger med på nyheter.

  • 81 prosent bruker sosiale medier som nyhetskilde, mens 82 prosent bruker TV.

  • TikTok, Snapchat og YouTube er de mest brukte sosiale mediene for nyheter.

  • 66 prosent av ungdom oppgir at de har sett nyheter de mistenker er usanne på sosiale medier.

For mer informasjon kan du lese delrapporten om nyhetsbruk fra Barn og medier 2024 på Medietilsynets nettsider.