Forside NYHETER Nye bilavgifter vekker raseri: Fattige kommuner rammes hardest

Nye bilavgifter vekker raseri: Fattige kommuner rammes hardest

Regjeringen vil øke bensin- og dieselavgiftene kraftig. Det kan ramme Norges fattigste kommuner langt hardere enn de rike.

Akkurat nå leser andre

Over hele landet fylles biltanker i morgentåke og kveldsmørke, og for mange er bilen selve livsnerven mellom hjem, jobb og hverdagskaos. Men mens prisene stiger, er det forskjellene som virkelig blir synlige.

Ifølge mediet Sol, har regjeringens forslag om å skru opp avgiftene på både bensin og diesel skaper sterke reaksjoner. Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum mener at det nemlig ikke er de rike elbilkommunene som merker smellen, men at det er de som allerede har minst å rutte med.

Dyrere for dem som må bruke bil

Vedum fyller diesel på bilen sin til 21,40 kroner literen og rister på hodet.

Hvis Arbeiderpartiets forslag går gjennom, vil både bensin- og dieselavgiftene øke betydelig neste år. Han mener avgiftshoppet rammer skjevt, fordi mange av landets lavinntektskommuner er fullstendig avhengige av bil, og samtidig har lav elbilandel.

I Bærum, som topper inntektslisten med 76.170 kroner i snittlønn, kjører halvparten elbil. I kommuner som Moskenes og Gamvik er elbilandelen nede i bare 3–7 prosent.

Les også

Rike slipper unna og de fattige får regningen

Vedum viser til ferske tall fra SSB som viser hvor store forskjellene faktisk er: Rike kommuner som Bærum, Asker og Oslo har både landets høyeste inntekter og høyest andel elbiler, som slipper avgiftsøkningen.

De fattigste kommunene ligger derimot helt nederst på både inntekts- og elbilstatistikken. For mange steder i Finnmark og Hedmark finnes det verken buss, trikk eller T-bane, og folk er 100 prosent avhengige av bilen de allerede eier.

Å øke drivstoffavgiftene vil derfor slå ekstra hardt ut nettopp der.

«Vi vil ikke straffe folk som kjører vanlig bil»

På spørsmål om Sp heller vil stramme inn på elbilfordelene, svarer Vedum nei.

Han mener det er bra at mange kjøper elbil, men at det blir feil å straffe dem som fortsatt kjører bensin- eller dieselbil, ofte fordi de ikke har råd til noe annet. S

Les også

elv kjører han en Audi fra 2002 og en Volvo fra 2020, og mener det mest miljøvennlige mange kan gjøre, er å bruke opp bilen de har. Samtidig peker han på at nesten alle nye biler som selges i Norge i dag er elbiler, og at klimaeffekten av høyere bensinpris derfor er begrenset.

Kan forme hverdagen i årene som kommer

Forslaget om høyere drivstoffavgifter er fortsatt til forhandling, men Vedum mener én ting er sikkert: Uansett hva som skjer på Stortinget, må politikerne passe på at avgiftspolitikken ikke gjør forskjellene mellom rike og fattige kommuner enda større.

Mange steder i landet er bilen ikke et valg, men et livsnødvendig verktøy.

Ads by MGDK