Mette-Marit er også berørt av en ny avgjørelse om sønnen sin.
Den norske kongefamilien har i en periode vært preget av massiv uro rundt kronprinsesse Mette-Marits sønn, Marius Borg Høiby.
Den 28 år gamle nordmannen står tiltalt i en omfattende sak med en lang rekke alvorlige anklager som har dominert overskriftene i Norge i flere måneder.
Saken har også lagt et betydelig press på den norske kronprinsfamilien og skapt stor offentlig debatt.
Nå har saken tatt en ny vending.
Onsdag avviste Høyesterett Marius Borg Høibys anke om å få sone varetekten med fotlenke.
Det skriver TV 2 .
Det betyr at han nå har fått avslag i alle rettsinstanser, etter at både tingretten og lagmannsretten tidligere sa nei.
Marius Borg Høiby ønsket å sone resten av varetekten i et hus i nærheten av Skaugum, der kronprins Haakon og kronprinsesse Mette-Marit bor.
Mette-Marit nevnt i saken
Ifølge TV 2 har Høiby argumentert for at tiden i fengsel er psykisk belastende, og at han har svært begrenset sosial kontakt.
Samtidig har også kronprinsesse Mette-Marit blitt direkte nevnt i saken.
Ifølge Høiby er det vanskelig for moren hans å besøke ham i fengselet på grunn av dårlig luftkvalitet.
Kronprinsessen har i flere år levd med en kronisk lungesykdom, noe som tidligere har påvirket hennes offisielle arbeid.
Saken mot Marius Borg Høiby har fått enorm oppmerksomhet i Norge og følges tett av både medier og offentligheten.
Han er tiltalt for 40 forhold, inkludert voldtekt, vold, mishandling i nære relasjoner, trusler og grove brudd på narkotikalovgivningen.
Han erkjenner ikke straffskyld for de mest alvorlige anklagene.
Dommen nærmer seg
Selv om Marius Borg Høiby formelt ikke er medlem av den norske kongefamilien, har saken skapt store overskrifter på grunn av hans nære tilknytning til kronprinsfamilien.
Han har imidlertid innrømmet flere andre forhold, blant annet brudd på besøksforbud, fartsovertredelser og vold mot en kvinne.
Nå retter oppmerksomheten seg mot den kommende straffeutmålingen, som er berammet til 15. juni.