Påskepriskrigen: Nugatti har ikke vært så billig på mange, mange år

14/04/2025 10:59

Yvonne

NYHETER
Foto: MGDK
Nugatti til under 24 kroner og store kutt på påskegodt og frukt. Dagligvarekjedene kjemper om kundene med rekordlave priser.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Påsken nærmer seg, og dagligvarekjedene har startet en intens priskrig på populære påskevarer. Et av de mest bemerkelsesverdige tilbudene er Nugatti Original, som nå selges for 23,90 kroner hos flere kjeder. Dette er den laveste prisen på mange år, ifølge prisovervåkningstjenesten Enhver.no.

Det skjer til tross for at sjokoladeprisen generelt stiger.

Sist det populære sjokoladepålegget hadde en pris på 20-tallet var rundt juletider da matbutikkene også kjørte en priskrig på en rekke matvarer. Normalprisen ligger på over 40 kroner i de fleste butikkene, og prissammenligningstjenesten har faktisk aldi målt så lav pris som nå.

Priskrig
I midten av mars startet Rema 1000 priskrigen med å kutte prisene på 40 populære påskevarer. Konkurrentene har ikke latt seg vente. Extra har svart med 50 % rabatt på sitt «Alltid 8»-tilbud, og Kiwi tilbyr 30 % bonus på frukt og grønt.

Likevel viste en oversikt onsdag denne uken at både Kiwi og Extra var billigst på påskegodteri. Med påskeskum for en femmer og en Kvikk Lunsj for 7, lokker kjedene kundene til seg med lave priser og stor fare for å bli utsolgt for sesongvarene.

Tilbud på annet enn godteri
Men nordmenn skal jo spise andre ting enn godteri i påsken, og derfor lønner det seg å også sjekke andre priser før man tar den store handleturen.

Hos Coop Extra har vi funnet Gjende kjeks til 15.40 kroner, Nora jordbærsyltetøy til 18,90, sennep til 16,90 og ketsjup til 12,90.

Rema 1000 er imidlertid billigst på sjokoladepålegget Nugatti til 24 kroner.

"Det går mest i melk og brød i påsken også, vi lever ikke på Kvikk Lunsj. Man skal være forsiktig med å spå, men å kjøpe den store ordinære handlekurven tror jeg man like gjerne kan gjøre foran denne helgen i stedet for å dele den opp i flere runder", sier Øystein Foros, professor ved Norges Handelshøyskole (NHH) i Bergen til VG.

Med priskrigen i full gang, er det en god anledning for forbrukerne til å gjøre kupp på påskevarer. Men det lønner seg å være oppmerksom og sammenligne priser for å sikre de beste tilbudene