For å møte en økende sjåførmangel i logistikkbransjen, har Posten Bring Bildrift tatt et uvanlig, men effektivt grep:
Utvalgte varebilsjåfører får nå tilbud om å ta førerkort for lastebil – med full lønn under utdanningen. Nå er de første deltakerne ferdig utdannet, og én av dem er Marion Boge Skaar i Bergen.
"Jeg trivdes veldig godt som varebilsjåfør i Posten Bring Bildrift, men så fikk jeg et tilbud fra selskapet om å ta lastebillappen. Det tenkte jeg var en god idé – og nå er jeg ferdigutdannet og på vei inn i en ny jobb som yrkessjåfør," sier den blide 26-åringen.
Behovet er akutt – 2.500 sjåfører må til hvert år
Logistikksektoren står i dag overfor en prekær mangel på kvalifiserte sjåfører. Ifølge NHO LT og SOTIN kreves det hele 2.500 nye yrkessjåfører årlig frem mot 2030 for å dekke behovet.
Posten Bring Bildrift, som er Norges største transportbedrift, tar derfor ansvar ved å investere direkte i sine ansatte.
"Allerede i dag er det svært krevende å rekruttere yrkessjåfører. Derfor får utvalgte sjåfører hos oss, som har utmerket seg, muligheten til å bli påspandert førerutdanning på lastebil. Vi ser på det som en vinn-vinn-situasjon, da vi vil få engasjerte ansatte inn i en bransje som skriker etter nye ansatte," forklarer Kim-André Sigvartsen, strategisk leder for prosjektet i Posten Bring Bildrift.
Snittalderen øker – én av fire kan snart pensjoneres
Utfordringene handler ikke bare om rekruttering – også demografien bekymrer. I løpet av få år vil en betydelig andel av dagens sjåfører ha muligheten til å gå av med pensjon.
"Posten Bring Bildrift er landets største transportbedrift, derfor er det naturlig at vi går foran og kanskje er et eksempel til etterfølgelse. Vi merker også endringene de siste ti årene – og om knappe to år vil 25 prosent av alle våre sjåfører i utgangspunktet ha mulighet til å gå av med pensjon," sier Sigvartsen.
Flere står klare – og behovet for varebilsjåfører øker parallelt
I Bergen er det ikke bare Marion som har fullført utdanningen. Tre andre sjåfører er også ferdige, og flere står klare til å følge i deres fotspor. Samtidig skaper dette behov for å fylle på med nye varebilsjåfører.
"Så det kommer vi til å satse på framover, men da trenger vi å erstatte disse med nye varebilsjåfører. Så vi er nærmest kontinuerlig på jakt etter nye ansatte som kan komme inn og gjøre en god jobb for oss nå," sier Simen Bones, leder for varebilenheten i Bergen.
Utrullingen skjer over hele landet
Prosjektet er ikke begrenset til Bergen. Nye yrkessjåfører utdannes også i byer som Kristiansand, Drammen, Stokke, Hamar, Trondheim, Oslo og Fredrikstad. Det er en nasjonal satsing for å sikre drift og leveranser også i fremtiden.