Posten Bring tar i bruk helt ny teknologi når kunder fremover skal hente pakkepost.
Først ut er Sørbyvåg Landhandel som er med i et testprosjekt. Løsningen kalles Retail Multi Automation (RMA) og handler om at kundene kan hente pakker i butikken også utenfor butikkens åpningstid.
"Dette vil kunne ha betydning for Posten Brings hente- og sendesteder over hele landet, hvis prosjektet og piloten viser seg å være vellykket. Vi gleder oss til det videre samarbeidet", sier CEO Hans Olav Bakås i Liberty Now som står bak teknologien.
Ved Sørbøvåg Landhandel i Hyllestad kommune i Vestland fylke, kan kundene snart ved hjelp av ny teknologi hente og sende pakker utenfor butikkens åpningstid, som en del av Posten Brings nye testarena for en ny type utlevering av pakker fra post i butikk.
Digital fjernbetjening
Fra januar starter et testprosjekt hvor kundene kan hente pakker fra klokken 06.00 om morgenen til midnatt. Det muliggjøres ved hjelp av en en fjernbetjent digital plattform.
"Her kan kundene enkelt hente og levere pakker ved hjelp av en brukervennlig digital plattform, i prinsippet til alle tider av døgnet, noe som ikke tidligere har vært mulig. Dette handler om større fleksibilitet for våre kunder", sier direktør for Servicenett i Posten Bring, Anette Løes Hokholt Wiik.
Tar i bruk ny teknologi
Pilotprosjektet blir gjennomført i sammen med Sørbøvåg Landhandel, som har hatt et mangeårig samarbeid med Posten Bring og Liberty Now AS, som leverer løsningen og teknologien som tas i bruk.
"Vi er svært begeistret for å teste ut RMA-teknologi i samarbeid med Posten, som en del av våre tjenester. Dette er et viktig skritt mot å tilby våre kunder en enda bedre og mer effektiv service. Vi tok denne teknologien i bruk tidligere i år, og har svært gode erfaringer", sier eier og daglig leder i Sørbøvåg Landhandel, Roar Nordbø.
Dersom testen testen som gjennomføres i Sørbøvåg er vellykket, vil det bli vurdert å ta den i bruk ved flere av Posten Brings utleveringssteder, skriver Posten i en pressemelding.