Fra 20. juni merkes alle nye mobiler og nettbrett etter EUs nye krav.
Elektronikkjeden Power er en av mange butikker som nå klargjør butikkene for lovendringen.
Power har satt opp etiketter som viser mer enn bare strømforbruk.
Den nye energimerkingen gir informasjon om blant annet batterilevetid, hvor lett produktet er å reparere, og hvor godt det tåler støv, vann og fall i bakken. Målet er å gjøre det enklere for forbrukere å ta bærekraftige valg og forlenge levetiden på produktene.
"Endelig en merkelapp som faktisk sier noe folk lurer på, som hvor lett mobilen er å reparere og om den overlever å falle i gulvet", sier Ine Opseth, bærekraftssjef i Power,
Dette viser etiketten
Den nye merkeordningen gir forbrukerne informasjon om:
Energieffektivitet (A til G)
Batteritid og levetid (800 ladesykluser med minst 80 % kapasitet)
Hvor mange fall produktet tåler
Reparerbarhet og tilgang på reservedeler
IP-klassifisering (støv og vann)
Hvor lenge produsenten tilbyr programvareoppdateringer (minimum 5 år etter salgsslutt)
Kravet er en del av EUs Ecodesign-direktiv, og skal gjøre det enklere for forbrukere å ta mer bærekraftige og langsiktige valg.
"Vi heier på alt som gjør det lettere for folk å velge smart. Nå kan du faktisk se om mobilen tåler mer enn én sommerfest og en flyttelass", sier Opseth.
Mer åpenhet og mindre bruk og kast
I tillegg til merking stilles det nå krav til reservedeler og oppdateringer:
Reservedeler skal være tilgjengelig i opptil 7 år etter at produktet går ut av salg.
Operativsystemet skal støttes i minst 5 år etter salgsstopp.
Profesjonelle reparatører skal få like god tilgang til nødvendige verktøy og programvare som produsentens egne verksteder.
"Dette er et viktig steg mot mindre bruk og kast. Jo lenger vi bruker mobilen, jo mindre belastning på miljøet – og lommeboka", sier Opseth.
I Power-butikker over hele landet er arbeidet med å sette opp de nye etikettene allerede i gang. Flere modeller er også på vei ut av sortimentet, og erstattes med produkter som møter de nye kravene.
"Vi har allerede fått gode tilbakemeldinger på merkingen. Det gjør at kundene kan ta gode valg", sier Opseth.