Det er mange forhold som spiller inn når man skal velge hvilken matvarebutikk som er den beste.
Noen sverger til lav pris. Andre legger vekt på stort utvalg av varer, tilgjengelighet og åpningstider. For å nevne noe.
Men det er en helt annen årsak til at Rema 1000 nettopp vant en prestisjetung pris som den beste i klassen.
REMA 1000 har oppnådd toppkarakteren A fra det internasjonale vurderingssystemet Carbon Disclosure Project (CDP) – en prestasjon ingen andre dagligvarekjeder i Norge kan vise til. I år rangeres Rema 1000 blant de 2 prosent beste selskapene i verden på klimaledelse, gjennom en kompleks, helhetlig og transparent rapportering.
Det skriver selskapet selv i en pressemelding.
"Det at vi år etter år oppnår toppkarakter fra CDP, og at vi nå også skiller oss positivt ut i europeisk sammenheng, viser at målrettet og ærlig arbeid over tid gir resultater", sier Emilie Våge, leder for samfunnsansvar og bærekraft i Rema 1000.
CDP regnes som det mest anerkjente rangeringen globalt for rapportering, måling og vurdering av klimaarbeid. Mer enn 23 000 selskaper sender inn sin besvarelse til vurdering, og kun et fåtall får toppkarakteren A.
Vitenskapsbaserte mål og dokumenterte resultater
Rema 1000 er den eneste dagligvarekjeden i Norge med klimamål godkjent av Science Based Targets initiative (SBTi). Det innebærer en forpliktelse om å oppnå netto-nullutslipp innen 2050, og å halvere klimagassutslippene i egen drift og verdikjede innen 2030.
Blant tiltakene som ligger bak fremgangen er:
Systematisk arbeid med aktsomhetsvurderinger i verdikjeden og særlig på risikoutsatte råvarer
Reduksjon av matsvinn med over 40 % siden 2015
Bruk av naturlige, mer klimavennlige kjølegasser i nye og oppgraderte butikker og LED-lys i taket
Optimalisering av varetransport og flere biler på fornybart drivstoff
Mer resirkulerbar emballasje på egne merkevarer
Styrket innsats for nullutslippsanlegg og bedre dyrevelferd i kyllingproduksjon
"Vi jobber systematisk med tiltak som gir reelle utslippskutt, og vi rapporterer åpent på fremdriften. Det er denne åpenheten, sammen med dokumenterte resultater, som gjør at vi får tillit både nasjonalt og internasjonalt", sier Våge.
Om CDP
CDP er en stiftelse som hjelper næringsliv og myndigheter med å få bedre oversikt over egen klimapåvirkning. De forespør årlig rapportering på klimaledelse og klimaarbeid fra selskaper i over 90 land. CDPs årlige klimarapportering og rangering anerkjennes for å være gullstandarden for næringslivets klimaledelse.
Rema 1000 valgte i 2013 som første privateide virksomhet i Norden å rapportere sitt klimaarbeid til CDP.