Kundene koker av misnøye.
Akkurat nå leser andre
En kampanje på salami har ført til heftig debatt etter at sparebloggeren Rune Nikolaisen, bedre kjent som «Gjerrigknarken», tok opp saken på Facebook. Siden hans har over 190 000 følgere, og kommentarfeltet har de siste dagene kokt over av reaksjoner.
«De er så frekke at jeg blir kvalm», skriver en frustrert bruker.
«Det er sååååå sykt! At det går an», legger en annen til.
Flere hundre nordmenn har engasjert seg etter at Nikolaisen rettet oppmerksomheten mot en salami-kampanje hos Rema 1000.
Det skriver DinSide
Prisøkning og nytt design
Bakgrunnen for kritikken er at prisen på «to for»-tilbudet har økt fra 79 til 89 kroner – en stigning på 13 prosent – samtidig som emballasjen har fått nytt design. Ifølge Nikolaisen gir utseendet inntrykk av et godt kjøp, men realiteten er at kiloprisen er høyere enn for mange andre typer salami.
Les også
Nettavisen har gjort en gjennomgang som viser at sju andre varianter gir mer salami for pengene. Enkelte alternativer kan være hele 49 prosent billigere enn Rema 1000 sitt kampanjetilbud.
«Når det står ‘2 for’ på pakken, er det lett å tro at man gjør et kupp. Men ser du på kiloprisen, kan du fort ende opp med å betale mer enn for andre salami-varianter. At de samtidig har redesignet pakken og økt prisen, gjør det ekstra drøyt», sier han til Dagbladet.
– En strategi for å lokke kunder
Nikolaisen påpeker at dagligvarekjeden bruker kampanjer som et virkemiddel for å få kundene til å handle mer enn de ellers ville gjort.
Han mener «2 for»-tilbudene er spesielt effektive fordi de spiller på impulskjøp og gir inntrykk av å være et godt kjøp, selv om prisen ikke alltid er gunstig sammenlignet med andre varer.
Ifølge ham blir mange forbrukere ledet til å tro at de sparer penger, selv om de i praksis kan ende opp med å betale mer.
Les også
Han advarer derfor mot å stole blindt på kampanjer, og oppfordrer kundene til å kontrollere kilo- og literpriser samt sammenligne med andre produkter før de legger varene i handlekurven.
Også blant følgerne hans er det tydelig misnøye. Mange reagerer på at prisene stadig øker, samtidig som innholdet i pakkene krymper. Flere peker på at kampanjer og nye emballasjer ofte brukes for å gi inntrykk av gode tilbud, mens realiteten er at kunden risikerer å sitte igjen med dyrere varer eller mer enn de egentlig trenger.
Rema 1000 svarer
Kategori- og innkjøpsdirektør i Rema 1000, Line Aarnes, avviser at kampanjen er villedende. Hun peker på at kvalitet og innhold gjør at prisene naturlig varierer.
«Det er stor forskjell på de ulike salamivariantene. Kjøttinnhold, type kjøtt og fettprosent påvirker både kvalitet og pris, og gjør at noen produkter naturligvis koster mer enn andre. I tillegg vil kampanjer både hos oss og i markedet generelt påvirke hvordan prisene ser ut fra uke til uke», sier hun til Dagbladet.
Hun understreker at kjeden tilbyr både billige alternativer og produkter i høyere prisklasse.
Les også
«Vi har respekt for at folk kan ha ulike meninger om tilbud og kampanjer.»