Flystreik og reiseforsikring: Hva du må vite.
Akkurat nå leser andre
Streiken blant kabinansatte i SAS har ført til utfordringer for mange reisende. Forsikringsselskapet Fremtind melder at reiseforsikringen ikke dekker forsinkelser eller kanselleringer som skyldes streik i flyselskapene.
Mange kunder har henvendt seg for å søke erstatning, men slike hendelser faller utenfor forsikringsdekningen. Det skriver NTB i en pressemelding.
– Husk at du må kontakte flyselskapet ditt om streiken gjør at flyvningen blir innstilt, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i forsikringsselskapet Fremtind.
Les også
Reiseforsikringen vil ikke dekke refusjon av flybilletter eller andre kostnader knyttet til streiken, eller reiser som flyselskapet selv kansellerer.
Forbrukerrådet råder reisende til å vente med å avbestille flybilletter ved en pågående streik. Hvis du selv avbestiller reisen, mister du retten til refusjon, en rett du har dersom flyselskapet avlyser flyvningen.
Hofstad-Nielsen påpeker at hvis flyvningen din kan bli påvirket av streik, er det viktig å ikke avbestille før du får en bekreftelse på at flyet er innstilt.
Dersom flyvningen din blir kansellert, har du tre valg:
-
Få refusjon for billetten direkte fra flyselskapet som streiker.
-
Om mulig, ombook reisen til et senere tidspunkt.
-
Bestill ny reise med et annet selskap, eller bruk andre transportmidler som bil eller tog, og søk deretter refusjon fra det streikende flyselskapet.
Hofstad-Nielsen bemerker at selv om billetter ofte blir refundert, spesielt etter pandemien, kan det ta tid å få pengene tilbake, spesielt i høysesongen.
Når det gjelder hotell eller feriehus, dekkes heller ikke avbestillinger knyttet til streik av reiseforsikringen.
Hofstad-Nielsen anbefaler derfor kunder som har urefunderbare bestillinger å kontakte hotellet eller utleier direkte for å undersøke mulighetene for avbestilling og eventuell tilbakebetaling.