I disse tider med skyhøy inflasjon prøver mange nordmenn å spare der man kan spare.
Et av stedene hvor mange nordmenn har kuttet ned og fortsatt prøver å kutte ned mer, er på matbudsjettet.
Her kan du relativt enkelt og raskt spare noen hundre kroner i måneden ved å handle tilbud, datovarer og lignende.
Det er imidlertid enda mer penger å spare hvis du klarer å ikke falle for de psykologiske triksene til supermarkeder, noe som gjør at forbrukerne ubevisst bruker mer penger.
Derfor er det en god idé å kjenne disse triksene slik at du kan unngå dem.
Matthias Niggehoff er salgspsykolog og administrerende direktør i konsulentselskapet 'IFV Performance GmbH', han gir råd til supermarkeder om emnet, forklarer hvilke triks supermarkeder som Kiwi, Rema 1000 og Coop bruker for å få deg til å kjøpe flere varer enn planlagt.
Kundene kommer igjennom hele butikken
Et av de viktigste "våpnene" som supermarkeder har for å få mer penger ut av forbrukernes lommer, er butikkens layout.
Her er varehus som IKEA, Flying Tiger og Normal et prakteksempel på varehus som drar full nytte av innredningen.
I disse butikkene blir forbrukerne guidet gjennom hele butikken, og du kan derfor nesten ikke unngå å passere alle avdelinger, selv om du bare trenger en eller to ting.
På denne måten er forbrukerne mer sannsynlig å kjøpe varer som de egentlig ikke skulle ha, fordi de blir fristet når de går forbi.
Pizza-effekten
En annen måte å bruke innredningen på for å få kundenes penger er, ifølge Niggehoff, noe som kalles pizzaeffekten, som er at supermarkeds avdelinger er spredt over hele butikken.
Det er nettopp på grunn av denne effekten at frukt- og grønnsaksavdelingene ofte er først i butikken.
"Studier fra de siste årene har vist at kundene kjøper dyrere og dyrere hvis de går rett inn i en butikk med en positiv grunnfølelse," forklarte Niggehoff, og utdypet at "de lyse, vakre fargene på frukt og grønnsaker sørger for at hjernen vår frigjør dopamin, og vi kjøper derfor mer."
Det er også på grunn av pizzaeffekten at godteriavdelingen oftest er rett før kassen.
På denne måten vil forbrukerne stå i kø i godteriavdelingen, hvor du kan bli fristet til å kjøpe varer som du ellers ikke ville hatt.
De lyse og fine fargene på godteripakker tiltrekker seg forbrukere på samme måte som frukt og grønnsaker.
Musikken og reklamene får deg til å bruke penger
På samme måte som de vakre fargene i frukt- og grønnsaksavdelingen gjør deg glad og ivrig etter å kjøpe, får popmusikk også fingrene til å krible for å bruke penger.
Dette er grunnen til at mange supermarkeder og butikker spiller glad, rask og valmuemusikk over høyttaleranlegget.
Dessuten er det heller ingen tilfeldighet at musikken blir avbrutt av kjedelige annonser.
Ifølge Niggehoff, når reklamen stopper og musikken starter igjen, vil forbrukerne ha enda mer lyst til å bruke penger.
Gulv som ser glatte ut
Ifølge Niggehoff benytter noen selskaper – spesielt H&M - seg også av gulv som ser glatte ut.
Dette får forbrukerne til å bremse ned slik at de ikke faller, og dette betyr selvfølgelig at du har tid til å se flere varer og derfor sannsynligvis også kjøper flere varer.
Niggehoff påpeker imidlertid at denne teknikken, ifølge ham, er på grensen når det gjelder «etiske rammer».