"Endelig lavere boliglånsrente!" skriver DNB på sine egne sider. Men det gjelder ikke før 25. august. Det har fått mange kunder til å reagere kraftig.
En av dem er Irma Huskic Brekke, som har boliglån på 5,8 millioner i DNB. Hun tok kontakt med banken for å høre om renten kunne kuttes umiddelbart, men fikk til svar at det er standard prosedyre å vente. Det skriver VG.
Standard praksis tilsier at bankene venter både når renten skal opp og ned. Men mens de er lovpålagt å vente når det er negativt for kundene, står de fritt til å sette ned renten tidligere når det er positivt. Under pandemien gjorde de nettopp det.
Nå stiller mange spørsmål ved hvorfor det ikke skjer igjen, spesielt når bankene har store overskudd. Mange mener at en rask rentenedgang kunne vært et tydelig og ansvarlig grep i en tid der mange sliter økonomisk.
Over 100 kunder har kontaktet VG med lignende opplevelser. Bare to fikk gjennomslag. Mange uttrykker sterk frustrasjon, og ord som "bakoversveis" og "blir forbanna" går igjen.
DNB påpeker at dagens situasjon ikke er sammenlignbar med pandemien, og at rentekuttet fra Norges Bank kom overraskende. De viser til prinsipper om forutsigbarhet og symmetri.
Kritikere mener at nettopp dette kunne vært et godt tidspunkt for banken å gå foran og vise samfunnsansvar. I tillegg har Finansministeren også gått ut og oppfordret bankene til å vise hensyn. Flere har også pekt på at et tidlig kutt kunne vært en smart markedsstrategi som hadde skapt goodwill blant kundene.
For folk med god økonomi er to måneder kanskje til å leve med. Men for aleneforeldre og de som sliter fra før, er hver tusenlapp avgjørende. Og da svir det ekstra å vite at banken venter, bare fordi de kan.