Forside NYHETER Sjokkstunt i Oslo: McDonald’s ble til kyllingfarm

Sjokkstunt i Oslo: McDonald’s ble til kyllingfarm

Over 50 frivillige gjorde burgerkjeden til symbol på dyrelidelse. Nå krever de slutt på såkalte turbokyllinger.

Akkurat nå leser andre

Det ble en uvanlig lørdag for McDonald’s i Storgata i Olso. Dyrevernsorganisasjonen Anima og rundt 50 frivillige gjorde restauranten om til en symbolsk kyllingfarm.

Poenget var å vise hvordan kyllingene bak McDonald’s-produktene faktisk lever.

Ifølge Anima ville 3528 kyllinger fått plass inne i restauranten dersom den ble brukt som hønsehus, akkurat like tettpakket som i virkeligheten.

Organisasjonen krever nå at McDonald’s slutter med såkalt turbokylling og gir fuglene bedre plass.

«McDonald’s er en skamplett«

Animas direktør, Niklas Fjeldberg, legger ikke fingrene imellom:

Les også

«McDonald’s er en skamplett i norsk næringsliv. De holder fast ved trange forhold og turbokyllinger, mens mange andre selskaper har tatt ansvar for dyrevelferd», sier han.

Den såkalte turbokyllingen, eller Ross 308, vokser fra 50 gram til over to kilo på bare 35 dager. Det høres effektivt ut, men veksten gir store problemer: gangvansker, hjertesvikt og smertefulle sår på beina.

Ifølge Animas beregninger ville hundrevis av fugler hatt skader, smerter eller dødd før slakt om restauranten faktisk var en kyllingfarm.

Flere kjeder har sagt stopp

Flere store norske selskaper, som Rema 1000, Oda, 7-Eleven, Narvesen, Circle K, Scandic Hotels og Max Burgers, har allerede droppet turbokyllinger og innført en internasjonal standard kalt European Chicken Commitment (ECC).

Den gir kyllingene bedre plass og roligere vekst. Anima mener McDonald’s må følge etter.

Les også

Selv om kjeden skryter av globale retningslinjer for dyrevelferd, sier Fjeldberg at det foreløpig er «mye prat og lite handling».

Jobber for dyrene

Anima – Stopp dyremishandling – jobber både nasjonalt og internasjonalt for å hindre dyreplageri.

De driver informasjonsarbeid, redningsaksjoner og fredelige kampanjer, og samarbeider med næringslivet for å få bedre dyrevelferd.

Organisasjonen er del av Anima International, som har avdelinger i blant annet Norge, Danmark, England og Polen.

Ads by MGDK