Senterpartiet har i budsjettforhandlingene satt nedsettelse av matmomsen som sitt hovedkrav.
Partiet foreslår å redusere den nåværende momssatsen fra 15 til 10 prosent, med virkning fra 1. august. Dette tiltaket er ment å gjøre dagligvarer mer tilgjengelige for folk flest.
Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum har hatt dialog med ledelsen i Norges tre største dagligvarekjeder – Coop, Rema og Norgesgruppen – for å sikre at et eventuelt momskutt faktisk vil gi lavere priser til kundene. Det melder DinSide
Han understreker:
"Det er norske familier, norske studenter, norske pensjonister som skal få lavere matregning."
Butikkene lover å følge opp
NorgesGruppen var først ute med å bekrefte at de støtter initiativet. Konsernsjef Runar Hollevik ga en tydelig beskjed i en pressemelding:
"Dersom Stortinget vedtar å redusere matmomsen, så garanterer jeg at vi i våre dagligvarebutikker vil redusere prisene tilsvarende."
Reitan Retail fulgte raskt etter, og deres presseansvarlige Øyvind Breivik viste til et innlegg på LinkedIn der selskapet lover full prisreduksjon dersom momsen kuttes:
"Dersom matmomsen reduseres, skal hele differansen – krone for krone – komme kundene på Rema 1000 til gode. Dette er et løfte, sånn har det alltid vært."
Coop har på sin side vært mer forsiktige med konkrete uttalelser, på grunn av konkurranselovgivningen. Likevel uttrykker selskapet støtte til tiltak som vil gi lavere matvarepriser.
I en e-post uttaler direktør for politikk og myndighetskontakt i Coop, Ingvill Størksen:
"Vi kan love at Coop, som er eid av kundene, støtter tiltak som kan bidra til lavere matvarepriser for våre kunder."
Økende priser bekymrer
Statsminister Jonas Gahr Støre arrangerte nylig en pressekonferanse hvor han fremhevet at stigende matvarepriser har blitt en betydelig bekymring i befolkningen.
"Det er det som går igjen i hele landet når forteller om hvordan økte levekostnader slår inn hos dem," sa Støre. Han trakk også frem at mange opplever prishoppene som uforklarlige:
"Når prisen på fiskeboller eller leverpostei øker med 80 prosent, kommer spørsmålene. Forklaringene blir utydelige. Det er ikke tvil om at svak konkurranse er blant det som påvirker dette."
Under samme pressekonferanse uttrykte næringsminister Cecilie Myrseth bekymring for hvor uoversiktlig dagligvaremarkedet har blitt for forbrukerne, blant annet på grunn av bonussystemer og kundeklubber.
"Det store problemet er at bonusordninger og kundeklubber kan være vanskelige å navigere i for forbrukerne," sa hun og la til:
"Tydelige regler er viktig for at forhandlingene i bransjen skal fungere godt."