NAF slår fast at de økte bilavgifter vil ramme barnefamiliene og distriktene hardest.
To av tre svarer at de vil bli negativt påvirket av økte bilavgifter, viser NAFs Trafikantbarometer 2025.
"Jo flere barn man har, og jo mer usentralt folk bor, dess større er andelen som sier at økte bilavgifter vil ramme dem", sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF reagerer
Nå vil NAF få satt en stopper for de økte avgiftene.
I Norge kan bensin og diesel bli dyrere når drivstoffleverandørene skal inn i EUs kvoteordning fra 2027.
Det er foreløpig usikkert hvor høy kvoteprisen blir. I verste fall frykter NAF at kostnaden blir sendt videre til forbrukeren.
"Uansett hvilken regjering som vil stå for innføringen av kvotesystemet, må bilistene skjermes for økt avgift", mener NAF.
Mange frykter økningen
I distriktene er det hele 71 prosent som svarer at de tror økninger i bilavgiftene vil slå negativt ut for dem. Og i husholdninger med fire eller flere, oppgir også over 70 prosent at de tror økninger vil slå negativt ut.
"De som har lavest tro på at økte avgifter slår negativt ut, er folk i Oslo og omegn, og de med høyest inntekt. Det å sette opp bilavgiftene, spesielt på bensin- og dieselbiler, vil altså slå hardt ut for de som er mest avhengig av bilen, nemlig barnefamiliene og folk i distriktene", sier Handagard.
Urettferdig
Hun mener at det er urettferdig at folk i distriktene som ikke har råd til eller mulighet til å bytte til elbil skal bli hardt straffet.
I Norge betaler bilistene allerede CO2-avgift når bilen er ny, i tillegg til CO2-avgift på pumpen; 3,25 kroner per liter bensin og 4,16 kroner per liter diesel. Hvis denne avgiften økes betraktelig i forbindelse med EUs kvoteordning, frykter hun at den ikke rammer forbrukerne på rettferdig vis.
"Vi kan ikke godta skyhøye drivstoffpriser. De aller fleste i Norge kjøper elbil når de bytter til helt ny bil. Det å sende en slik ekstraregning til de som fortsatt kjører bensin- og dieselbiler er dypt problematisk. Vi ser her at barnefamiliene og folk i distriktene kan rammes hardest av økte bilavgifter", sier Handagard.
Nå ber NAF politikerne skjerme bilistene for ytterligere avgifter.