Har du snakket med chatboten til Meta i det siste? Da har du kanskje allerede gitt dem det neste salgsargumentet.
Akkurat nå leser andre
Meta melder nå at samtalene dine med deres AI-chatbot vil brukes til å vise deg enda mer personlig reklame. Endringen trer i kraft 16. desember, og allerede neste uke begynner brukerne å få varsel om oppdateringen.
Hvis du tenker «gjør de ikke dette allerede?» så har du rett – delvis. Meta har lenge brukt informasjon fra det du klikker på, deler og hvem du er koblet til for å tilpasse annonser. Men nå tar de det et skritt lenger: Det du sier direkte til chatboten kan bli en gullgruve for reklamebyråene. Det skriver CNN.
Skal du på tur? På jakt etter nye sko? Eller sliter med søvnen? Alt dette kan du nevne i en samtale med Meta AI, og vips, så vet Meta akkurat hva de skal vise deg når du logger inn på Instagram.
Men det handler ikke bare om reklame. Meta sier også at samtaledata vil brukes for å justere hvilket innhold du ser. Snakker du om fjellturer med chatboten, vil du mest sannsynlig se mer turinnhold på Facebook og Instagram.
En hjelp – eller overvåking?
Dette reiser noen spørsmål. Mange bruker AI-chatboter som en slags digital psykolog, og deler personlige utfordringer og relasjonsproblemer. Spørsmålet er: Hvor går grensen mellom hjelp og overvåking?
Les også
Meta forsikrer at de ikke vil bruke informasjon fra AI-samtaler til å vise annonser basert på temaer som religion, helse, politikk, seksuell legning eller etnisitet. Det stemmer med deres generelle reklamepolitikk. Likevel vil annonser om slike temaer fortsatt være tillatt – de vil bare ikke være målrettet mot deg basert på hva du sier.
Dette skjer samtidig som Meta rapporterer skyhøye inntekter fra reklame – hele 46,5 milliarder dollar sist kvartal. Og selv om vi ikke vet hvor ofte folk faktisk bruker Meta AI, sier selskapet at de har 1 milliard månedlige brukere på plattformen, som er tilgjengelig gjennom Facebook, Instagram, WhatsApp og en egen app.
Ny hverdag
Det kan virke litt skummelt, men det er kanskje dit vi er på vei. I Silicon Valley tror mange at vi snart vil gjøre netthandelen direkte gjennom AI-chatboter, og droppe Google-søk og nettsurfing. Konkurrenten OpenAI har allerede lansert en funksjon der du kan kjøpe produkter direkte i ChatGPT.
Meta-brukere vil fortsatt kunne justere hvilke annonsetemaer de ønsker – eller ikke ønsker – å se, via «annonsesenteret». Du kan også tilpasse hvilket innhold du ser i feeden.
Og hvis du lurer: Ja, det har allerede vært noen flaue tilfeller. Flere brukere har ved et uhell delt personlige AI-samtaler offentlig via Metas «Discover»-feed. Den ble nylig byttet ut med «Vibes» – en ny, uendelig rullende strøm av AI-genererte videoer.
Les også
Så hvis du i desember plutselig blir oversvømt av annonser for hundeleker etter å ha sett på AI-genererte hundevideoer på Vibes, vet du hvorfor.
Velkommen til fremtiden, der AI husker alt – og bruker det til å selge deg akkurat det du (kanskje) ikke visste at du trengte.