Snart slipper du å vente på ferga – her kommer Norges nye tunnelsatsing

15/06/2025 21:45

Sofie

NYHETER
Lærdalstunnelen, som i dag er verdens lengste. Foto: Wikimedia Commons / Svein-Magne Tunli
Lærdalstunnelen, som i dag er verdens lengste. Foto: Wikimedia Commons / Svein-Magne Tunli
Reisetiden er halvert.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

For deg som reiser ofte mellom fastlandet og de norske øyene, er det kjent sak at ferger ikke alltid er til å stole på. Vind og vær kan lett føre til forsinkelser – eller kansellerte avganger.

Men nå er det gode nyheter på vei for deg som er lei av å vente.

Langs den værharde vestkysten, nærmere bestemt mellom Bokn og Randaberg i Rogaland, planlegger Norge et av sine mest ambisiøse samferdselsprosjekter noensinne: Boknafjordtunnelen.

En ny tunnelrekord
Tunnelen blir verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel. Hele 27 kilometer skal den strekke seg – altså 2,5 kilometer lengre enn dagens rekordholder, Lærdalstunnelen, som er kjent for sine psykedeliske lysinstallasjoner og karakteristiske blågrønne rom.

Men lengden er ikke det eneste som gjør prosjektet unikt.

Tunnelen vil gå hele 392 meter under havoverflaten – noe som gjør den til den dypeste veitunnelen i verden. I tillegg planlegges det en undersjøisk rundkjøring, inspirert av Eysturoy-tunnelen på Færøyene, som allerede har blitt et internasjonalt landemerke.


Skal halvere reisetiden
På kartet ser ikke avstanden mellom Bokn og Randaberg særlig skremmende ut – drøyt 40 kilometer. I praksis kan reisen ta opptil 21 timer i dag, på grunn av avhengighet av flere fergeruter og utfordrende værforhold.

Når Boknafjordtunnelen og resten av den fergefrie E39 står ferdig, vil reisetiden kuttes dramatisk – faktisk ned til omtrent halvparten. Det vil si at du sparer rundt 10 timer.

Prosjektet er en del av den store oppgraderingen av E39 mellom Kristiansand og Trondheim, der målet er en mer effektiv, væruavhengig og moderne hovedferdselsåre langs vestlandet.


Litt tålmodighet må til
Planen er at tunnelen skal stå ferdig i 2033. Men i kjent norsk stil er det ikke utenkelig at ferdigstillelsen kan bli utsatt – det hører med i slike gigantprosjekter.

Likevel er dette et prestisjeprosjekt som vil endre måten vi reiser på i Norge. Og frem til tunnelen er klar, gjelder det å smøre seg med tålmodighet – og kanskje nyte en siste solnedgang fra ferge de gangene den faktisk går.