Dette kan ramme ferien din.
Skal du til Sør-Europa i sommer, kan ferien bli preget av mer enn bare sol og varme. Ekstreme temperaturer kan nemlig føre til at både severdigheter og uteserveringer stenger på kort varsel.
Flere steder har allerede opplevd konsekvensene av intense hetebølger de siste årene. I Athen har Akropolis blitt stengt gjentatte ganger, samtidig som byer har måttet sette opp vannstasjoner for å hjelpe både turister og lokalbefolkning med å holde seg hydrert.
Det skriver DinSide.
Nå strammes det ytterligere inn – spesielt i Spania. Nye regler betyr at barer og restauranter må stenge uteserveringen dersom varmen blir for intens og de mangler tilstrekkelig kjøling. Målet er å beskytte ansatte, skriver The Independent.
Endringen ble vedtatt i april, da fagforeningene FeSMC-UGT og CCOO Servicios ble enige med arbeidsgiverorganisasjonene Hostelería de España og CEHAT om å oppdatere arbeidsavtalen. Klima skal nå tas hensyn til i organiseringen av arbeidshverdagen.
De nye reglene slår inn når det statlige meteorologiske instituttet AEMET sender ut oransje eller røde farevarsler for varme.
I sommermånedene er dette langt fra uvanlig – temperaturene i sør kan passere 40 grader. I fjor ble det målt hele 45,8 grader i Jerez de la Frontera 17. august.
Ved ekstremvær må arbeidsgivere iverksette tiltak. Servitører kan få endrede vakter eller flyttes innendørs dersom forholdene ute blir for krevende. For turister kan det bety at uteserveringer midlertidig stenger til temperaturen faller, særlig der det mangler skygge eller kjølesystemer.
Innendørs servering vil fortsatt holde åpent, men virksomheter som bryter reglene kan få kraftige bøter. Ifølge Euronews kan summen overstige 50 000 euro – rundt 540 000 kroner – ved brudd på helse- og sikkerhetslovgivningen.