Sparebank 1 opplever omfattende driftsproblemer i sine digitale tjenester. Mandag formiddag melder kunder fra hele landet om innloggingsproblemer både i appen og på nettsidene.
Dermed er det tredje gang på bare fire dager at bankens systemer er utilgjengelige for kundene. Det skriver Bankshift
Problemet ble først rapportert av BankShift torsdag ettermiddag, da de fleste av bankens digitale løsninger lå nede. Deretter fulgte nye driftsproblemer gjennom helgen, og mandag er altså situasjonen den samme igjen.
Den populære tjenesten Downdetector, som registrerer brukerproblemer fra ulike plattformer, viser en betydelig økning i klager rettet mot Sparebank 1. Ifølge Downdetector gjelder problemene både bankens nettside og mobilapplikasjon.
Kommunikasjonssjef i Sparebank 1 Utvikling, Tone Mesna, bekrefter at ustabiliteten skyldes ulike årsaker. Hun forklarer i en SMS til BankShift:
"I helgen skyldes det et planlagt vedlikehold fra Tietoevry som gikk litt over tiden. Det vi ser nå er tekniske problemer på lik linje med det vi så på torsdag. Vi jobber med å finne rotårsak til problemene."
Mesna opplyser at samtlige av Sparebank 1s kunder – omtrent 1,2 millioner mennesker – er berørt av feilen.
"Vi beklager overfor dem, og har alle nødvendige ressurser på saken," skriver hun videre.
Mandag formiddag rapporterer også Downdetector om utfordringer hos Vipps, noe som kan indikere bredere tekniske problemer i finanssektoren.