Forside NYHETER Stort bilmerke kutter stillinger – melder nedbemanning

Stort bilmerke kutter stillinger – melder nedbemanning

">

Det japanske bilmerket varsler store nedbemanninger over hele verden. Nå står flere hundre europeiske arbeidsplasser i fare – og mange bilførere kan bli berørt uten å ane det. Hva vil det bety for deg?

Akkurat nå leser andre

Bilgiganten har satt i gang en omfattende omorganisering som får konsekvenser langt utenfor fabrikkgulvet. Rundt 11.000 ansatte globalt står i fare for å miste jobben, og nå er også Europa rammet. Det skriver Express.

Det franske hovedkontoret til Nissan – som koordinerer driften i Europa, Afrika, Midtøsten, India og Oseania – skal nemlig omstruktureres. Kontoret i Montigny-le-Bretonneux, like utenfor Paris, har i dag 560 ansatte. Hvor mange som må gå, er fortsatt uvisst, men det snakkes allerede om frivillige oppsigelser.

«Vi gjør dette med respekt og åpenhet, og i tråd med alle juridiske krav», sier visepresident Massimiliano Messina.

Skal kutte 15 prosent av arbeidsstyrken

Det er ikke bare Frankrike som merker endringene. Allerede i juni ble det klart at 250 ansatte ved Nissans fabrikk i Sunderland, Storbritannia, var invitert til en frivillig sluttpakkeordning. Ifølge selskapet er målet å gjøre fabrikken «slankere og mer motstandsdyktig».

Bakgrunnen for kuttene er en stor strategisk snuoperasjon som den nye toppsjefen, Ivan Espinosa, står bak. Målet er å få ned produksjonskostnader og øke konkurranseevnen i en bransje som står midt i et grønt teknologiskifte.

Les også

Innen året er omme skal antall fabrikker globalt reduseres fra 17 til bare 10. Produksjonskapasiteten kuttes med hele 30 prosent – ned til 2,5 millioner biler i året.

Hva betyr dette for deg og meg?

Om du tenker at dette «bare» handler om ansatte i bilbransjen, tenk igjen. Store kutt hos Nissan kan påvirke alt fra tilgjengelighet på reservedeler til leveringstid på nye biler – og ikke minst, hvilke modeller som tilbys i Europa i årene fremover.

Omorganiseringen betyr også at Nissan kan legge ned produksjonen av visse biltyper, eller flytte mer av produksjonen til lavkostland. Det kan gi lavere priser på noen modeller – men også mindre lokal tilpasning og færre jobber i Europa.

Ads by MGDK