En liten distraksjon skulle få store økonomiske konsekvenser. En norsk kvinnes tekstmelding bak rattet endte i en frontkollisjon – og et kraftig kutt i forsikringspengene.
En kostbar melding
Det startet med det som for mange er en hverdagslig handling: å sende en rask tekstmelding.
Men for en kvinnelig Tesla-sjåfør fikk det uventede og kostbare følger.
Det som virket som et øyeblikks uoppmerksomhet skulle ende med en kraftig regning og en viktig påminnelse om hvor farlig det kan være å bruke mobilen bak rattet.
Front mot front
Ulykken skjedde på en rett og oversiktlig veistrekning et sted på Østlandet. Kvinnens bil svingte brått over i motsatt kjørefelt og traff en lastebil i front. Bare lastebilsjåførens raske manøver – han svingte kjapt mot høyre – forhindret at ulykken endte i en tragedie.
Etter kollisjonen innrømmet kvinnen overfor politiet at hun hadde skrevet en tekstmelding og ikke fulgt med på veien. Dermed var det ingen tvil hos forsikringsselskapet.
"Dette er å anse som grovt uaktsomt og gir grunnlag for avkorting," sier kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige til Din Side.
Forsikringsutbetalingen ble redusert med nærmere 100.000 kroner på grunn av den uaktsomme mobilbruken.
Et utbredt problem
Undersøkelser viser at dette ikke er et enkeltstående tilfelle.
Statens vegvesen anslår at én av tre dødsulykker i trafikken skyldes uoppmerksomhet, ofte relatert til mobilbruk.
En ny Ipsos-undersøkelse gjort for Gjensidige avslører at én av tre bilister som har vært i en ulykke det siste året, bruker mobilen mens de kjører.
Foreldre er blant de verste. Over 26 prosent av bilister med barn sier at de ofte eller alltid bruker telefonen i bilen.
"Før snakket vi om folk som spiste eller sminket seg bak rattet. Nå er det skjermer og mobiler som tar fokuset – og det får alvorlige konsekvenser," sier Rysstad.
Myndighetene strammer inn
Også politikerne har reagert. Regjeringen vurderer nå strengere regler for mobilbruk i bil, inkludert forbud mot visse funksjoner på bilens skjermer.
Ifølge statssekretær Tom Kalsås er høringsrunden avsluttet, og departementet jobber nå med å gå gjennom innspillene.
"Regjeringen vil ta endelig stilling til saken etter at departementet har behandlet den ferdig," sier Kalsås til Din Side.