Therese Johaug med advarsel: Dette må endres

30/09/2024 12:30

Sofie

Nyheter
Foto: Steinar Bjerkmann / Norges Skiforbund
Foto: Steinar Bjerkmann / Norges Skiforbund
Dette må utøverne gjøre nå, ifølge Johaug.

Therese Johaug understreker at det er viktig for alle å ta et ansvar for å gjøre langrenn mer attraktivt.

I et intervju med VG, publisert søndag, snakker den tidligere langrennsstjernen om sportens utfordringer når det gjelder sponsorer og synlighet – en problemstilling som har fått mye oppmerksomhet den siste tiden. Det melder Nettavisen.

Nettavisen har tidligere rapportert om hvordan alarmen har gått rundt situasjonen for langrennslandslaget, spesielt knyttet til den svekkede sponsorsituasjonen og den synkende medieinteressen. Nå deltar Johaug aktivt i debatten om sportens fremtid.

– Vi som utøvere har et ansvar for sporten. Vi har et ansvar for å legge ut bilder, vi må forstå at det stilles høyere krav, sier hun i VG.

Tidligere denne uken kom nyheten om at Equinor, en av Norges Skiforbunds viktigste sponsorer, trekker seg. Johaug understreker viktigheten av å ta situasjonen seriøst, og at både utøvere og organisasjoner må gjøre mer for å snu trenden.

– Vi må ta dette på alvor. Norges Skiforbund mister sponsorer, Equinor og Sparebank1 skal ut, forbundet skal reforhandle med Norgesgruppen. Vi må gå i oss selv, forteller hun.

Johaug, som snart gjør comeback i VM til vinteren, har selv vært en stor bidragsyter til sportens popularitet, men nå peker hun på nødvendigheten av at dagens utøvere må utnytte sine plattformer bedre.

Markedsføringsprofessor Tor Wallin Andreassen ved Norges Handelshøyskole har også nylig delt sine tanker om situasjonen.

Han peker på tre hovedfaktorer som kan forklare hvorfor langrenn har blitt mindre attraktivt for sponsorer:

  1. Det er færre profilerte stjerner i sporten som tiltrekker seg oppmerksomhet fra media.

  2. Andre idretter har fremvoksende stjerner som konkurrerer om oppmerksomheten til publikum og sponsorer.

  3. Bedrifter foretrekker nå å bruke andre kanaler, som sosiale medier, for sponsing og markedsføring.

Johaug har vært en del av sportens storhetstid, sammen med navn som Marit Bjørgen og Petter Northug, men hun anerkjenner at situasjonen nå er annerledes og krever handling fra både utøvere og ledelsen.