Etterspørselen etter BUBS-godteri har vært høy i mange år, og det siste året har veksten virkelig skutt fart, skriver Orkla Snacks i en pressemelding.
Det hele skyldes en trend i sosiale medier.
Nå tar godteriprodusenten grep og utvider godterifabrikken for å møte den enorme etterspørselen.
"Vi ser en fantastisk vekst for BUBS, både i våre hjemmemarkeder og internasjonalt, og dette er en utvikling vi ønsker å møte på best mulig måte. Denne investeringen vil doble kapasiteten vår i løpet av de neste årene", sier Ingvill Tarberg Berg, administrerende direktør i Orkla Snacks.
Hylles av millioner
Det hele startet med en trend i sosiale medier. På TikTok og Instagram har hashtagen #swedishcandy fått vind i seilene - noe som blant annet har ført til at det har vært utsolgt i smågodthyllene jevnlig det siste året.
Faktisk har BUBS vokst med 90 prosent i årene fra 2017 til 2024.
Over 120 millioner klipp verden over hyller svensk godteri – og i sentrum for trenden står BUBS. Det er særlig BUBS’ unike smaker, konsistens og veganske innhold som løftes frem.
Det er særlig de karakteristiske "skallene" og "ovalene" som har blitt BUBS sitt varemerke i godteriproduksjonen, og hyllesten i videoer i sosiale medier har fått folk til å gå mann av huse for å sikre seg de seige goderibitene.
Eksport-stopp
Særlig amerikanske godtespisere fikk skylden for mangelen, og i september i fjor ble det satt eksportstopp for å sikre at det var nok godteri til de norske og svenske kundene.
Imens har produsenten jobbet på spreng med å utvide kapasiteten i godtefabrikken. Nå er det endelig en løsning på godtemangelen.
Utvider fabrikken
Nå investerer Orkla Snacks i en betydelig utvidelse av godterifabrikken i Jönköping, med en ny, tredje produksjonslinje som vil doble kapasiteten.
Den nye produksjonslinjen kommer i tillegg til investeringer som ble gjort i løpet av 2024, og som allerede har økt kapasiteten med 25 %.
Utbyggingen starter etter planen tidlig neste år, og linjen forventes å være i drift høsten 2026 og nå full kapasitet i løpet av 2027.