Det høres nesten ut som en aprilspøk, men det er helt sant: I flere år har utenlandske bilister cruiset gjennom norske bomstasjoner uten å betale ei krone. Totalt snakker vi om nesten EN MILLIARD kroner i passeringer, der over 400 millioner kan være direkte tapt. Det skriver NRK.
Bakgrunnen ligger i et smutthull i EØS-avtalen.
EU vedtok et nytt bompengedirektiv i 2019. Norge ville innføre det, men fordi Liechtenstein holdt igjen, ble alt forsinket. Først i februar 2025 kom regelverket på plass. Det betyr at fra høsten kan Norge endelig kreve inn ubetalte bompenger fra utlendinger – også tilbake i tid, helt til 2022.
Foreløpig er lite gjort, og det er frykt for at staten lar millionene glippe.
Bare i bomringen Ryfast i Rogaland, Noregs dyreste bomvei, ble det registrert 500.000 passeringer fra utenlandske kjøretøy uten brikke. 63,5 prosent betalte. Resten er tapt inntekt.
Disse pengene kunne gått til å senke prisene i Ryfast for alle.
Ryfast-prosjektet kostet 11,6 milliarder kroner og rommer verdens lengste undersjøiske tunnel. Ikke rart bilistene må punge ut.
Men nå er det mulighet for å hente inn penger som kan gi lavere bomtakster og raskere nedbetaling. Det er lovhjemmel, teknisk mulighet – og millioner på spill.
Samferdselsdepartementet sier de aldri har sagt nei. De mener bompengeselskapene kan sette i gang.
Det er likevel behov for klarere signaler fra myndighetene.
I juli mister Ryfast tittelen som landets dyreste bomvei, takket være et nytt statsstøttet prosjekt. Likevel mener mange at kampen ikke er over.
For når staten lar utenlandske turister glippe unna regninga, er det de norske bilistene som må ta støyten.