Mallorca fylles opp av turister – men det merkes ikke i lommebøkene til de lokale restaurantene. Tvert imot varsles det om et dramatisk inntektsfall, og flere aktører frykter for den økonomiske fremtiden.
Flere besøkende – men lavere forbruk
Til tross for at antallet turister øker på ferieøya, melder arbeidsgiverorganisasjonen CAEB Restaurant om en nedgang i omsetning på hele 10 til 20 prosent i årets tre første måneder, sammenlignet med samme periode i fjor.
Det rammer sentrale turistområder som Playa de Palma og Puerto de Pollença, melder den lokale avisa Cronica Balear, ifølge DinSide
"Vi har flere mennesker på besøk, men som bruker mindre, ser det ut til, sier Juan Miguel Ferrer, president i CAEB Restaurant," til avisa.
All-inclusive og egen matlaging tar over
En stor andel av pengene ender nå hos de store all-inclusive-resortene, mens mange mindre, lokale spisesteder sliter med å holde seg flytende. Samtidig velger flere turister å lage mat selv i leilighetene sine, fremfor å spise ute hver dag. Forklaringen ligger sannsynligvis i at utgifter til både reise og opphold har økt – noe som gjør at mange tvinges til å kutte i daglig forbruk.
"Hvis forbruket i vår sektor går ned, vil det uunngåelig påvirke hele den lokale økonomiske kjeden," advarer Ferrer.
Et økonomisk varsel
Ferrer omtaler situasjonen som «et klart økonomisk faresignal» og minner om at restaurantbransjen fungerer som «det første økonomiske termometeret på Mallorca».
Nyheten ble først omtalt i Norge av Flysmart24.
Lokale lyspunkter i Palma
Ikke alt er dystert. I Palma sentrum – nærmere bestemt områdene rundt Portitxol og Plaza de España – oppleves det faktisk en økning i omsetningen. Fremgangen i sistnevnte område knyttes blant annet til omfattende byfornyelsesprosjekter som ble igangsatt i 2024.
Oppfordrer til tiltak
CAEB Restaurant etterlyser nå målrettede økonomiske tiltak for å hindre ytterligere nedgang:
"Mallorca kan ikke tillate at en av sine mest synlige økonomiske motorer begynner å minske omsetningen," understreker Ferrer.