Vil ikke hjelpe SAS lenger: "Den felles nordiske innflytelsen, som har vært, er fortid"

07/06/2022 11:49

Emma Sletta

Nyheter
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
SAS har et nytt problem.

Koronaviruset har tatt enormt hardt på flybransjen, som blødde daglig under nedstengningene. Derfor er det nå også et stort etterslep, som nå må fanges opp. Scandinavian Airlines er derfor ikke et unntak.

Forskjellen er imidlertid at nesten halvparten av SAS' aksjer er statseide. Sverige og Danmark eier hver 22 prosent av aksjene i det kriserammede flyselskapet, som i tillegg til koronarestriksjoner har hatt en streik blant selskapets flyplassansatte.

Det vil si at 44 prosent er statseide. I begynnelsen av året leverte SAS et forslag til redningsplan under navnet SAS Forward. Her ble eierne bedt om å skyte totalt 9,5 milliarder kroner i svenske kroner inn i selskapet.

Denne planen står nå i fare for å mislykkes, fordi Sverige nå har kunngjort at de ikke vil sette inn penger i SAS.

Av samme grunn forventer også den svenske staten å miste noen prosent av eierandelen, opplyser nærings- og finansminister Karl-Petter Thorwaldsson på en pressekonferanse tirsdag, ifølge TV 2.

På pressekonferansen ble Karl-Petter Thorwaldsson spurt om bakgrunnen for at den svenske regjeringen har tatt beslutningen om ikke å legge mer penger til SAS.

– Vi har støttet SAS med åtte milliarder svenske kroner i en begrenset periode. Et sted må staten trekke en linje og si at SAS kan klare seg på inntekter. Det er derfor vi synes det er rimelig. De kan søke kapital på en annen måte og andre eiere, sier Karl-Petter Thorwaldsson.

Hvor SAS finner pengene sine, vil tiden vise. I Sydbank kaller Jacob Pedersen, leder for aksjeforskning og ekspert i flybransjen, situasjonen 'et veiskille' mellom SAS og de to nordiske statene.

- Den felles nordiske innflytelsen som har vært, er en saga b. I realiteten betyr det at den danske eierandelen trolig vil bli svekket, fordi vi trolig ikke får løfte eierandelen, sier han til TV 2.