Flyvertinnene advarer: Hvorfor du ikke skal lene hodet mot vinduet

En rekke flyvertinner har advart flypassasjerer på sosiale medier om de skumleste stedene på et passasjerfly - og det er ikke toalettet.

Kanskje du allerede er klar over det, eller har blitt mer oppmerksom på det, forbindelse med corona pandemi.

Håndhygiene som gnir av og holder fingre og hender av ansiktet er noen av vanene som mange dansker har kommet under huden det siste året, noe som på noen måter kan ha bidratt til å åpne øynene, i forhold til håndhygiene og lignende.

Mange kan til og med holde seg til noen av vanene når hverdagen kommer tilbake - og det er kanskje ikke en dårlig idé.

Flytrafikken, i hvert fall i enkelte deler av verden, har blitt mer og mer normal igjen, og ved å gjøre det, har en flyvertinne med 24 års erfaring, kalt Linda Ferguson, delt sine erfaringer og fortalt hva hun skal holde fra å gjøre når hun er på et fly.

Ifølge Linda Ferguson er et passasjerfly limt til med bakterier, i en slik grad sier hun at hvis folk kunne se det ville være forferdet - skriver Dailystar.

Ifølge Linda, og andre flyvertinner i en diskusjonstråd på sosiale medier Reddit, er det flere steder du som passasjer bør tørke av før bruk.

For det første bør man unngå å lene hodet mot vinduet, eller veggen ved siden av, siden mange mennesker gjør nettopp det under en flytur. Deretter anbefaler flere også å tørke skuffetabellen.

Kanskje hele corona situasjonen er allerede godt og virkelig under huden av mennesker, fordi Linda forklarer at flere og flere passasjerer er mye mer klar over hygiene enn tidligere.

"Jeg har sett mange mennesker bringe sanitisering våtservietter og tørker av området rundt setet sitt,"

Det er nettopp deprivasjonsservietter som faktisk bør være en del av hver flypassasjers håndbagasje. På Reddit blir ikke andre flyvertinner fra mange av de mindre flyene rengjort fra avgang til avgang.

"Hvis du flyr kortere turer, må du definitivt ta med deprivasjonsservietter," - sier en flyvertinne som fortsetter:

"Mange flyselskaper får de ansatte til å gjøre en "snuoperasjon", noe som betyr å plukke opp søppel, brette opp sikkerhetsbeltet, organisere magasinene, også ønske de nye passasjerene velkommen om bord,"