Mange klager på bilutleiefirmaer på ferie: Slik prøver de å svindle deg

27/05/2023 11:50

Emma

Reiser
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Å leie bil er ikke alltid uten problemer når du skal på ferie i utlandet.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Hvert år mottar Forbruger Europe under det danske konkurranse- og forbrukertilsynet mange klager fra dansker som føler seg lurt.

Kanskje endte de opp med å betale mer enn de forventet, eller de fikk en regning for å ha pådratt seg skader på bilen den allerede hadde, sier lederen av Forbruger Europe, Lars Arent.

"Det er aldri greit, at leiebilen blir dyrere enn hva du godtok, da du bestilte bilen."

– Man må kunne regne med avtalen man har gjort på forhånd. Men det kan være vanskelig å klage, da det ofte er tredjeparter i spill, for eksempel en bestillingsportal. Derfor er det lurt å følge noen råd og forberede seg hjemmefra, sier Arent i en pressemeddelelse.

For eksempel når de henter bilen, opplever mange press om å kjøpe ekstra forsikring eller andre oppgraderinger fordi de møter et bilutleiefirma som ser muligheten for mersalg.

Derfor er det lurt å gjøre seg kjent med vilkårene på forhånd, hva du ble informert om gjennom bestillingsportalen og om du for eksempel allerede er forsikret gjennom kredittkort eller reiseforsikring.

– Når du har satt deg inn i rettighetene dine og har lest leieavtalen og andre dokumenter nøye, er du mye bedre rustet til å takle presset som kan komme fra bilutleiefirmaet, sier Arent.

Men å lese ting nøye kan også by på utfordringer.

ECC har flere tilfeller der forbrukere har signert en leieavtale på et lokalt språk som de ikke forstod, og derfor havner i saksen fordi de har akseptert ekstra kostnader uten å vite det.

– Når man først har signert kontrakten, er det nesten umulig å få gjennom en klage. Derfor er det viktig at du insisterer på å få kontrakten på engelsk og tar deg tid til å lese den, sier Arent videre.

"Hvis bilutleiefirmaet insisterer på at for å få bilen må du signere noe du ikke er enig i, kan du 'signere under protest'. På den måten gjør du det klart at du ikke er enig i det du signerer, og at du har protestert."

I praksis gjør du dette ved ganske enkelt å skrive ordene "under protest" i det samme feltet som du signerer med navnet ditt. Da har du en bedre mulighet til å gå videre med klagen din når du kommer hjem.

Forbruger Europe anbefaler også å fotodokumentere bilens tilstand både ved hentning og ved levering.

En av de hyppigste årsakene til uenigheter mellom forbrukere og utleiere er at leietakere får skylden for skader de ikke har skyld i.

Husk å ta bilder med datovisning, for eksempel av riper og slikt, lyder rådet.

Samlet guide til leie av bil i ferien
  1. Les leieavtalen nøye før du signerer.

  2. Vær spesielt oppmerksom på hva leieavtalen skriver om:

  3. Ekstra utgifter som du kanskje må betale for i tillegg til leiebilen. For eksempel parkeringsbøter, kjøring i miljøsoner og lignende.

  4. Forsikring: Hva er egenandelen? Hvilke forsikringer inkluderer leieavtalen? Sjekk om du allerede har forsikringen du trenger.

  5. Kjøring i flere land: Nevner avtalen begrensninger i forhold til det? Trenger du det?

  6. Føreren av bilen: Ofte må sjåføren være til stede når bilen overleveres, og sjåføren kan bli pålagt å betale for leiebilen

  7. Det er som regel et krav at du betaler med et internasjonalt kredittkort som Mastercard eller Eurocard, og at du bruker samme kredittkort ved bestilling og henting.

  8. Hvis kredittkortet ditt har reiseforsikring knyttet til seg, må du sørge for at du betaler for leiebilen med det kortet.

  9. Noen europeiske bilutleiefirmaer vil avvise Visa/Dankort som et debetkort som de ikke kan reservere et depositum for. Hvis dette skjer, kan du bli tvunget til å kjøpe tilleggsforsikring for å få leiebilen.

  10. Det kan være en fordel å leie en bil gjennom et utleiefirma, hvor du har mulighet til å klage til European Car Rental Conciliation Service.