Klesmerke gir milliarder til fotballklubb

20/06/2025 13:01

Hanne

SPORT
foto: ErreRoberto / Shutterstock
- uten resultatkrav.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Etter noen tøffe år både på og utenfor banen, kan Juventus endelig glise litt igjen. Med en gigantavtale i lomma, signert med selveste Adidas, drysser det over tre milliarder kroner ned i klubbkassa.

Det er ikke småtterier: Den tyske sportsgiganten forlenger sitt samarbeid med den italienske storklubben frem til 2037, og legger hele 408 millioner euro på bordet. Den nye avtalen starter først fra sesongen 2027/28, men er allerede bekreftet av Juventus på egne nettsider.

Ti år, tre milliarder og null bonuskrav
Det mest overraskende? Avtalen inkluderer ikke bonuser for sportslige prestasjoner eller krav om et visst salg av drakter. Altså: Juventus får pengene uansett hvordan det går på banen. Det kan vise seg å være gull verdt for en klubb som fortsatt jakter på sin første Serie A-tittel siden 2020.

"Denne forlengelsen gjør oss stolte. Den viser hvor tett bånd vi har bygget opp med Adidas", sier administrerende direktør Maurizio Scanavino. Det skriver TV2.

Mer enn bare Adidas
Adidas og Juventus har samarbeidet siden 2015, og tyskerne har også solide avtaler med storklubber som Manchester United, Real Madrid og Bayern München. For Juventus er dette bare én av flere store sponsoravtaler den siste tiden: I mai ble det kjent at bilprodusenten Jeep betaler 69 millioner euro for å pryde brystet på Juventus-drakta frem til 2028.

Akkurat nå er klubben i USA og spiller klubb-VM. Der ble det en solid start: 5-0 mot Al Ain fra De forente arabiske emirater.

En finansiell redningsplanke?
Juventus har hatt en turbulent tid med dårlige resultater og finansielle utfordringer. Den nye Adidas-avtalen kan gi sårbare budsjettposter et etterlengtet plaster.

Og selv om sportslige resultater ikke lenger er en del av regnestykket i denne avtalen, kan det hende klubbens fremtid nå ser litt lysere ut – i hvert fall på kontoen.

Spørsmålet er: Kan pengene og stabiliteten få Juventus tilbake til toppen av europeisk fotball? Eller er dette bare et nytt kapittel i en kommersiell fotballverden der resultatene ikke lenger teller mest?