Eksperter advarer: 700.000 biler mister nødsystem til neste år

27/09/2024 14:00

Yvonne

Teknologi
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Bilimportørenes Landsforening frykter at liv vil gå tapt når 2G-nettet forsvinner til neste år.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Både Telenor og Telia planlegger å fase ut det gamle 2G-mobilnettet i løpet av utgangen av 2025. Det vil skape problemer for flere hundre tusen norske biler, for ikke så snakke om de mange utenlandske bilene som kjører i Norge.

"En nedstengning vil føre til at liv vil gå tapt", sier Harald Jachwitz Andersen i Bilimportørenes Landsforening til nettstedet tek.no.

Det aller meste av moderne teknologi bruker for lengst enten 4G eller 5G-nettet, men ikke alt. Blant systemene som vil slutte å fungere i 2025, er nødsystemet i biler, kalt eCall.

Nødsystem settes ut av drift
eCall er et nødsystem for kjøretøy, som automatisk varsler om en trafikkulykke fra kjøretøyet til en alarmsentral.

Systemet er felles for hele Europa, og alle biler med typegodkjenning etter 2018 har vært pålagt å innstallere eCall. Problemet er at systemet er avhengig av 2G-nettet, som Telenor og Telia altså vil fase ut neste år. Dette vil i praksis stenge også eCall-systemet for flere hundretusen biler.

Cirka 700.000 norske biler har dette systemet installert. I tillegg kommer alle de utenlandske bilene som kjører på norske veier.

Artikelen fortsetter under bildet av et eksempel på en eCall alarmknapp i en nyere bil.

Foto: Shutterstock

Frykter for konsekvensene
Harald Jachwitz Andersen i Bilimportørenes Landsforening frykter for konsekvensene når nettet lukkes fordi typegodkjenningskravet i EU kun krever at systemet kan fungere på 2G.

Han sier til Tek at det ikke er slik at internasjonale bilprodusenter automatisk forandrer de tekniske spesifikasjonene til en bil, bare fordi to teleoperatører i et lite land som Norge velger å fase ut 2G før alle andre i verden.

"Når man produserer en bil så forholder man seg til typegodkjenningskravet EU gir, og typegodkjenningskravet fra 2018 krever eCall på 2G. Alle biler som selges i Norge er produsert i henhold til disse kravene, og det finnes ingen konverteringsløsning som løser problemet", sier Andersen.

Telenor og Telia står fast
Både Telenor og Telia svarer at de ikke har tenkt seg å endre planene som de mener ikke bør komme som noen overraskelse på bilbransjen.

"Bilbransjen må forholde seg til at 2G-nettet stenges fortløpende fra utgangen av 2025, slik dette har vært kommunisert fra mobiloperatørene i over ti år, uttaler Pressesjef i Telenor, Anders Krokan.

"Vi jobber for at 2G-nedstengingen får minst mulig negative konsekvenser for brukerne, og vi håper bilbransjen parallelt gjennomfører nødvendige tiltak. Vi mener høsten 2025 er et riktig tidspunkt å begynne nedstengingen", sier Telias informasjonssjef, Daniel Barhom.