Forskere avslører hemmelig overvåkning på smart-TV-er: Spionerer flere ganger i sekundet

03/10/2024 21:01

Yvonne

Teknologi
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Populære smart-TV-er fra Samsung og LG tar skjermbilder av skjerminnhold flere ganger i sekundet, ifølge en ny studie.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Forskerne kaller denne funksjonen «automatisk innholdsovervåking», og skjermbildene tatt av skjermens innhold brukes til målrettet markedsføring. Overvåkingen inkluderer også opptak av lydklipp.

Studien viser at TV-ene utfører denne overvåkingen, også når enheten brukes som skjerm for for eksempel en datamaskin eller spillkonsoll.

Fotograferer flere ganger i sekundet
Bildene og lydfilene som tas opp av TV-en sammenlignes med mediedatabaser drevet av kunstig intelligens som hjelper til med å bestemme konteksten deres. På dette grunnlaget kan målrettet reklame vises til TV-brukeren. Dette skriver mediet Tekniikan Maailma.

Forskerne oppdaget at Samsungs TV-er tar skjermbilder hvert halve sekund, mens LGs modeller tar bilder med ti millisekunders intervaller.

TV-ene sendte imidlertid ikke data til nettverket hvis tredjepartsapper som strømmetjenester ble brukt. Data ble imidlertid sendt når du så på TV-sendinger eller hvis TV-en ble brukt via en HDMI-tilkobling.

TV-seerne vet ikke om det
Yash Vekaria, et medlem av forskerteamet ved University of California, Davis, sa i et intervju med New Scientist at TV-ene kan ta opp sensitivt materiale uten brukerens viten. Studien viste også regionale forskjeller i overvåking. For eksempel TV-ene sendte ikke data under sendinger i Storbritannia.

Brukere kan slå av overvåkingen via fjernsynets menyer, men dette krever at flere innstillinger aktiveres eller deaktiveres, forklarer forskerne.

I New Scientist kritiserer Thorin Klosowski fra Electronic Frontier Foundation, som beskytter personvernet, måten denne overvåkingen utføres på.

Han påpeker at samtykke er skjult i vilkårene man godtar ved oppsett av TV-en, som mange ikke leser. Han mener det bør være tydelig informasjon om denne overvåkingen og brukere bør ha mulighet til å avvise den.

Rapporten bemerker at tredjepartsovervåking på smart-TV-er har blitt studert tidligere, men såkalt «second-party overvåking» utført av TV-en selv har ikke blitt utforsket i samme grad. Studien er publisert på arXiv.