Linkbuilding – Nøkkelen til å ranke bedre i Google

Som en bedrift er synlighet helt essensielt. Uansett hvor gode dine produkter kanskje er, så hjelper det tross alt fint lite om ingen ser deg.

I gamle dager handlet det nærmest ene og alene om referanser, og det var små bedrifter som regjerte i små lokalsamfunn. Med veksten av medier, så skulle dog aviser så vel som TV og radio fungere som markedsføring også. Det var dog nok internettet som hadde den største effekten på synliggjøring gjennom markedsføring. 

De samme mindre bedriftene som alltid regjerte i små samfunn ble sakte men sikker skviset ut av en majoritet av større konsern. Selv om små bedrifter fortsatt er de viktigste i samfunnet, så er det liten tvil om at store konsern biter over enormt store biter av kaka. Deres evne til å få konstant vekst har ofte å gjøre med deres synlighet. Enten det er TV, aviser, sosiale medier, eller sist men ikke minst søkemotoren, så har disse bedriftene virkelig gjort det umulig for potensielle kunder å overse dem. 

Søkemotoren Google har hatt en massiv effekt på markeder innen samtlige bransjer her i verden. Det er i dag helt essensielt å ranke høyt her når dine potensielle kunder leter etter en leverandør med dine produkter eller tjenester. Men hvordan ranker du egentlig høyt i Google? Et strålende svar på dette er linkbuilding, en disiplin som har eksistert helt siden Google sin oppstart for over 20 år siden!

Dette er teorien bak linkbuilding

Da internettet var i sin spede oppstart fungerte søkemotorene som simple databaser, ganske like de som finnes i bibliotek. Her kunne brukerne skrive inn et par nøkkelord og forhåpentligvis finne relevant info. Allikevel valgte mange nettsider å spamme sine egne sider med nøkkelord som søkere benyttet. Dermed var ikke den rankingfaktoren alene god nok.

Google skulle derimot komme til unnsetning med sin ide om linker som en stor del av algoritmen som bestemmer søkeresultatene. De mente nemlig at linker til en side indikerte hvor populær siden var. Linker fra andre gode sider var dessuten et enda bedre tegn. Med denne faktoren i front, så skulle linkbuilding, som et slags stemmesystem for å si at en side er god, fungere meget godt. 

Hvordan starter du linkbuilding?

Linkbuilding er i dag en populær praksis siden vi med ganske stor sikkerhet vet at det påvirker søkealgoritmene meget sterkt. Allikevel er ikke linkbuilding i Norge tatt helt av enda. Det er nok fordi kunnskapen rundt søkemotoroptimalisering fortsatt er satt litt på vent. Selv om over 60% av kjøp i dag starter i søkemotoren, og over 2/3 velger ett av de fem første alternativene, så henger altså mange norske selskap bak. Nyhetene er dog gode – det er enkelt å starte!

Skal en kun fokusere på linkbuilding som et steg i søkemotoroptimalisering, så er det først og fremst viktig å finne ut hvordan forholdene er for øyeblikket. Hvor mange sider linker egentlig til din nettside akkurat nå? Er du en liten aktør, så kan det fort være 0, mens dersom du er et stort konsern, så kan du ha titusenvis av linker. Allikevel er det ikke antallet, men heller kvaliteten. Denne bør du sjekke og luke ut de dårlige linkene før du starter noen annen prosess. 

Når disse er tatt hånd om kan du starte med selve byggingen. Her handler det om å opparbeide seg linker fra andre relevante sider innenfor din bransje. Gode eksempler her kan være å gjesteblogge hos relevante bransjeblogger. Du kan også spørre om å blogge på sidene til bedrifter i nærliggende, men ikke-konkurrerende, bransjer. Sist men ikke minst kan det være så enkelt som at du bare bytter på linker med en partner – altså linker du til deres side, og de til din side!

Ikke bare bedre ranking, men også økt trafikk

En grunn til at linkbuilding kanskje ikke ennå har fått så godt feste i Norge er at mange har negative assosiasjoner knyttet til å forsøke aktivt å ranke høyere i søkemotoren. Mange ser på det som uetisk å forsøke å kapre trafikk basert på å ”lure” algoritmene. Allikevel er det så ufattelig mange motargumenter til dette. Det aller beste er kanskje at du skulle ha ranket nummer 1 dersom kundene fikk bestemme. 

Du kan nemlig ha mye trafikk, men dårlig optimalisering i Google. Den dårlige rankingen her stjeler i grunn mye relevant trafikk fra deg. Derfor er det viktig å ranke høyt naturligvis. Men faktisk kan grepet med linkbuilding også sette fyr og flammer på trafikken også, for linkene er jo tross alt ikke bare for det estetiske. Har du linker fra andre relevante domener innenfor din bransje, så er tross alt sjansene ganske høye for at leserne faktisk klikker seg inn på linken.

Dermed er det klart at linkbuilding ikke bare er nøkkelen til bedre ranking i Google, men det har også andre gode funksjoner. En av de beste her er utvilsomt det faktum at dette grepet direkte kan øke den mengden trafikk som ditt domene mottar til vanlig. 

Start med linkbuilding nå!

Det er fort gjort å tenke med mange praksiser at en kanskje er for sent ute til å nyte godene. Allikevel er som sagt linkbuilding i Norge et fremmedord. Sett bort i fra noen av de aller største bedriftene, så vel som et par mindre her og der, så er det nærmest ingen som har gitt linkbuilding den oppmerksomheten det fortjener. Derfor er det her store muligheter for deg til å virkelig tjene gode penger på din investering i linkbuilding. 

Dette gjelder forøvrig for enhver bransje her til lands. Finn din nisje og gjør litt undersøkelser på hvordan dine konkurrenter opererer med linkbuilding. Kanskje finner du et par linker her og der, men sjansene er nok store for at dette heller hører til sjeldenheten. Dermed kan du fort slå dine konkurrenter i støvlene på meget kort tid.

Linkbuilding er selve essensen bak Google sine algoritmer, og det kan også være essensen bak din økte synlighet her. Siden linkbuilding i Norge ikke har slått an helt enda, så er det store muligheter for deg her. Grip denne muligheten i dag, og start med linkbuilding nå!