Når man kjøper en luksusbil som en Bugatti, vet man at vedlikeholdet ikke er billig. Likevel finnes det grenser for galskap. Bare spør britiske Carl Hartley, som driver luksusbilforhandleren Tom Hartley Cars og selv eier en Bugatti Veyron.
Da han nylig ble spurt om hvilken bil i samlingen hans som var dyrest å vedlikeholde, kom svaret kontant: Bugatti Veyron.
Ifølge bilmediet Motorpassion, som har omtalt saken, fortalte Hartley at de årlige kostnadene for bilen overstiger én million kroner, og en vanlig service fort koster over 300.000 kroner.
Men det som virkelig fikk ham til å måpe, var da en liten vippebryter til sidespeilet begynte å løsne.
En liten knapp – enorm regning
Hartley tok kontakt med Bugatti for å få skiftet den lille bryteren. Prisen? 82.500 kroner – pluss 20 prosent moms. Totalt: rundt 99.000 kroner.
Forklaringen fra Bugatti var at hele dørsiden måtte byttes, i tillegg til at både speilmotor og modul måtte demonteres.
Men Hartley syntes det var vanvittig å betale nærmere hundre tusen for en knapp – så han tok en telefon til en venn med Formel 1-erfaring som mekaniker.
Samme del som i en VW Transporter
Vennen undersøkte saken og kunne raskt konstatere at den fancy Bugatti-bryteren var nøyaktig samme del som brukes i en vanlig Volkswagen Transporter.
Prisen? Rundt 10 kroner stykket – faktisk måtte man kjøpe en pakke med fem for omtrent samme pris som en pakke tyggis.
Hele reparasjonen tok 20 minutter, og vennen ville ikke engang ha betalt for jobben.
Tenk utenfor boksen
Noen ganger lønner det seg virkelig å tenke utenfor boksen – eller verkstedet, i dette tilfellet.
For selv en luksusbil kan inneholde deler som er langt mindre eksklusive enn man skulle tro.
Hartleys historie er et godt eksempel på at merkeverksteder ikke alltid er veien å gå – spesielt ikke når regningen bikker nivået på en brukt familiebil.