Flyvevåpenets CL-604 Challenger har i 25 år fraktet ministre og kongelige verden rundt, og underveis har den fått en rekke kallenavn – fra «Danmarks Air Force One» til «Knakkpølsa». Det melder DR.
En liten, men allsidig arbeidshest
I dag markerer Danmark 25-årsdagen for sitt VIP-fly CL-604 Challenger, et lite, men svært allsidig fly. Det har blant annet transportert ministre til toppmøter i Europa og konflikter i Midtøsten, og tatt med dronning Margrethe på statsbesøk i Afrika.
Flyet er imidlertid ikke kun til VIP-oppdrag. Det er også utstyrt med radar for å overvåke havmiljøet, avsløre smugling og forhindre piratangrep.
"Det er som en liten sveitsisk lommekniv. Det kan tilpasses mange ulike oppgaver og er svært robust, til tross for at det ser elegant ut", sier presseoffiser i Flyvevåpenet, Morten Valentin Jensen.
Flyvevåpenet har fire slike fly. Ett er stasjonert på Grønland, mens et annet brukes primært til trening.
Et flyvende kontor
Kjernen av passasjerene inkluderer statsministeren, utenriksministeren, forsvarsministeren og utviklingsministeren, i tillegg til kongehuset.
Kallenavnet «Knakkpølsa» ble gitt flyet som en spøk da det i 1999 erstattet forgjengeren Gulfstream III, som hadde et slankere utseende. Men navnet «Danmarks Air Force One» er ikke helt tilfeldig.
"Det er et flyvende kontor hvor ministre og andre kan forberede seg til viktige møter eller diskutere siste oppdateringer i ro og mak", sier Jensen.
Hemmeligheter fra luften – og en kopp kaffe
Flyvevåpenet er kjent for å beskytte passasjerenes privatliv, men noen små anekdoter slipper ut.
Blant annet forteller Jensen om en gang da flyet måtte mellemlande i et land som insisterte på å gjøre det korte stoppet til et offisielt statsbesøk.
"Hennes majestet dronningen tok det hele med fatning. Hun takket pent, og så fløy vi videre", sier han.
En annen gang gikk det litt mindre elegant da turbulens førte til at kaffe ble sølt over dronningen.
"Vi gjør alltid vårt beste for å være feilfrie, men det var litt humpete i luften, og uhellet var ute", forteller han.
Tiden nærmer seg for en utskiftning
Selv om CL-604 Challenger fortsatt er et effektivt og stillegående fly, begynner alderen å gjøre seg gjeldende. Flyet har til sammen logget 40.000 timer i luften og 20.000 landinger.
"Man kan sammenligne det med en bil. Nå er det på vei til å få klassikerstatus, og om fem til ti år kan det regnes som en veteran", sier Jensen.
Men for nå er det ingen beslutning tatt om utskifting. "Danmarks flyvende knakkpølse" fortsetter å være i tjeneste.