Har du tenkt på det?
Akkurat nå leser andre
En bruker delte et bilde av en Pepsi-flaske med oransje lokk, og det fikk umiddelbart internett til å spekulere.
Diskusjonen dreide seg raskt om hvorfor noen flasker ser annerledes ut enn andre, selv om innholdet tilsynelatende er det samme.
Det skriver Playtech.
Teorier og gjetninger
Flere brukere mente at dette kunne være en bevisst markedsføringsstrategi.
Et annet lokk kunne rett og slett fungere som et begrenset opplag for å vekke nysgjerrighet.
Les også
Andre antydet at forklaringen heller lå i forskjeller mellom fabrikker og produksjonslinjer.
Den mest sannsynlige forklaringen
Andre pekte raskt på en mer meningsfull grunn: De oransje lokkene markerer flasken som kosher.
Med andre ord, det overholder kostholdsreglene som er fastsatt i jødisk lov.
Produktene har ofte et lite K- eller Kof-K-symbol, enten på innsiden av lokket eller ved siden av næringsdeklarasjonen.
Detaljene viser at emballasje kan være mye mer enn et rent designvalg. I over et århundre har Pepsi utviklet og tilpasset både uttrykk og emballasje.
Les også
De første flaskene var enkle og gjennomsiktige, mens logoer og farger på 1940- og 1950-tallet ble dristigere for å tiltrekke seg et yngre publikum.
På 1980- og 1990-tallet gjennomgikk logoen flere redesign, og plastflasker vant terreng på bekostning av glass.
Så neste gang du ser en Pepsi-flaske med et annet lokk, bør du kanskje se om du finner et K- eller Kof-K-symbol – da er du i det minste ikke i tvil om hva det betyr.