Nå ønsker Spotify å hindre covid-feilinformasjon

31/01/2022 14:08

Emma Sletta

Underholdning
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Strømmetjenesten lanserer nye initiativer.

Covid-19 har tatt med seg mange forskjellige opplysninger.

Flere av dem er angivelig falske, og ingen ringere enn Spotify vil nå fungere i mot.

Strømmetjenesten, grunnlagt av Daniel Ek, vil nå komme med en «rådgivende advarsel» før de lytter til en podcast som diskuterer COVID-19.

Administrerende direktør Daniel Ek sa ifølge BBC at den nye advarselen ville omdirigere brukere til et dataknutepunkt med fakta om koronavirus.

Trekket kommer etter kritikk av sitt arbeid med Joe Rogan, en amerikansk podcastvert som har intervjuet vaksineskeptikere.

Plattformen publiserte også eksisterende regler som hindrer strømmegigantens bidragsytere i å dele falsk informasjon som kan forårsake skade.

I en uttalelse på Spotifys nettside skrev Daniel Ek at det har «blitt klart for meg at vi har en forpliktelse til å gjøre mer for å gi balanse og tilgang til allment akseptert informasjon fra de medisinske og vitenskapelige samfunnene som veileder oss gjennom denne enestående tiden.»

Han sa videre at selskapet på søndag hadde publisert sine langvarige "plattformregler" - retningslinjer for skapere der innhold anses uakseptabelt.

De er utviklet av selskapet i samarbeid med et team av eksterne eksperter og oppdateres regelmessig, sier den svenske milliardæren.

Reglene sier at skapere bør unngå innhold som «fremmer farlig falsk eller farlig villedende medisinsk informasjon som kan forårsake offline skade eller utgjøre en direkte trussel mot folkehelsen».

Disse inkluderer å antyde at COVID-19 eller andre sykdommer ikke er reelle, og oppfordrer folk til bevisst å bli smittet med coronavirus for å bygge immunitet.

Innhold som bryter reglene, kan fjernes, og gjentatte brudd kan føre til at en konto fjernes.

 

 

 

Læs også:

Gjør 200 push-ups daglig i en måned: Dette vil skje med kroppen din Push-ups trener ikke bare armer, skuldre og bryst.
Har tatt en vill avgjørelse: H&M-konsernet fjerner XXL-størrelse for denne kjeden Lav etterspørsel har fått kjeden til å ta denne beslutningen.