Strømmetjenesten Max skifter navn - igjen. Navnebyttet skjer bare to år etter at eierselskapet Warner Bros Discovery fjernet "HBO" fra navnet på tjenesten, melder flere medier, blant annet Teksiden.no.
Navnebyttet vil skje i løpet av sommeren, og det nye navnet blir et du kjenner fra før, ifølge eierselskapet Warner Bros. Discovery.
Endringen ble kunngjort under selskapets presentasjon i New York onsdag.
Strømmetjenesten Max vil i løpet av sommeren skifte navn tilbake til HBO Max, ifølge eierselskapet Warner Bros. Discovery.
Navneendringen skjer bare to år etter at HBO-navnet ble fjernet, i et forsøk på å signalisere et bredere og mer variert innholdstilbud. Nå snur selskapet – og bringer tilbake det ikoniske navnet.
"Vi har sett sterk vekst i vår globale strømmetjeneste, og den veksten er bygget på kvaliteten i programmene våre. Nå tar vi HBO-navnet tilbake for å forsterke den veksten i årene som kommer", uttalte konsernsjef David Zaslav i Warner Bros. Discovery.
Fra mengde til kvalitet
I den skjerpede konkurransen med strømmegiganter som Netflix, velger selskapet nå å satse mer på kvalitet enn kvantitet.
Da HBO Max ble lansert i 2020, var målet å tilby mer enn det kabel-TV-kanalen HBO var kjent for – det nye navnet "Max" skulle speile et bredere tilbud.
Men i 2023 ble navnet strippet ned til bare Max, en beslutning som altså nå reverseres.
Tydeligere signal om innhold
Allerede i fjor sommer begynte Warner Bros. Discovery å trekke HBO-navnet tilbake i rampelyset. Serier som The Penguin og Dune: Prophecy ble da rebrandet fra "Max Originals" til "HBO Originals", i et forsøk på å gjøre det tydeligere hva slags kvalitetsinnhold man kunne forvente, meldte Deadline.
"Vi ønsker å være tydelige på hva som gjør oss unike. Ikke alt for alle, men noe særpreget og sterkt for voksne og familier", sier JB Perrette, som leder strømmedivisjonen i selskapet.
Strømmetjenesten har også hatt medvind økonomisk: Ifølge CNBC har Max forbedret lønnsomheten med nesten tre milliarder dollar de siste to årene, og fått omtrent 22 millioner nye abonnenter det siste året.
Nå håper selskapet at HBO-navnet – kjent for serier som The Last of Us, Succession og Game of Thrones – vil bidra til å styrke merkevaren ytterligere.