Det er vanskelig å forestille seg at et av verdens mest ikoniske brusmerker startet som en drink mot fordøyelsesbesvær.
Men det er nettopp historien bak Pepsi, som opprinnelig ble markedsført som et medisinsk hjelpemiddel for mageproblemer – lenge før det ble fast inventar i kjølediskene til supermarkeder over hele verden. Dette melder Huffington Post.
Pepsis røtter går tilbake til 1893, da den amerikanske farmasøyten Caleb D. Bradham lanserte en drikk kalt "Brad's Drink".
Fem år senere, i 1898, endret han navnet til Pepsi-Cola. Navnet er ikke bare et tilfeldig markedsføringsknep – det er forankret i ordet "dyspepsi", som er den medisinske betegnelsen for fordøyelsesbesvær.
Ifølge LA Times og vertene for den populære medisinske podcasten Sawbones, var tanken bak drinken å lindre nettopp disse problemene. Og navnet var heller ikke uten inspirasjon - Bradham hadde angivelig kjøpt rettighetene til navnet "Pep Kola" fra en lokal konkurrent, som ble den mer appetittvekkende Pepsi-Cola.
Drikken ble markedsført som et helseprodukt. Historiske annonser fra tidlig på 1900-tallet fremhever ingredienser som pepsin – et enzym som finnes naturlig i magen som hjelper til med å bryte ned proteiner – samt surt fosfat og fruktjuice.
En annonse fra 1907 beskrev Pepsi som en "ren kombinasjon" av disse elementene, designet for å hjelpe fordøyelsen.
Men ifølge PepsiCo selv, har pepsin aldri vært en faktisk ingrediens i brusen, til tross for tidlig annonsering og navnets implikasjoner. Likevel bidro koblingen til helse og fordøyelse til å forme merkevarens tidlige identitet.
Pepsi var ikke alene om den strategien. Andre produkter som fordøyelseskjeks og maltesere ble også introdusert med helse i tankene - sistnevnte til og med som "ikke-fete energikuler" på 1930-tallet.
Pepsis historie viser hvordan et produkt kan utvikle seg fra magehjelp til masseappell – og at navnet i seg selv kan bære en uventet fortid. Neste gang du tar en slurk, er det verdt å huske at drikken en gang ble solgt som et hjelpemiddel for fordøyelsen.