Anne rasende på sykehjem: Sendte kjemperegning for å ta vare på moren hennes - det var bare ett problem

05/05/2022 14:30

Anniken Hauge

Utland
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Den 63 år gamle datteren ble helt sjokkert over hvordan sykehjemmet tok betalt for å 'ta vare på' moren hennes.

Det er tøft å se foreldrene sine på sykehje, og det kan være utfordrende å skulle forholde seg til at de ikke kanskje ikke har så lang tid igjen.

Derfor er det naturlig at sykehjem har en høy standard og er snille, ærlige og omsorgsfulle overfor pasienter og pårørende.

Allikevel var det en svært overraskende regning som ventet 63-åringen Anne Edser fra den engelske byen Beaconsfield, cirka en halv times kjøretur fra London. Anne Edser fikk nemlig en regning på 2.000 britiske pund, hvilket tilsvarer cirka 23.000 norske kroner – etter moren var død, skriver britiske Telegraph. 

- Man må betale 2.000 pund for at de skal gå inn og rydde opp på rommet hennes. Hvordan kan de kreve penger for pleie når det ikke er noe? Det er helt skandaløøst, og det virker som om sykehjemmene prøver å tjene penger selv etter at pasienten er død, Anne Edser til avisen.

Anne Edsers mor bodde på sykehjemmet Lent Rise House i den engelske byen Burnham i fire år, og døde da hun var 87 år sommeren 2016.

Allikevel ble Anne sjokkert over at sykehjemmet hadde sendt henne en så høy regning.

Da moren levde og fikk hjelo og pleie, var prisen på cirka 8.500 kroner i uken, men det beløpet seg altså betydelig – også etter morens død.

Sykehjemmet har senere beklaget den store regningen og sagt at de vil se nærmere på prosessen etter pasientene deres har gått bort. Sykehjemmet har derfor satt ned Anne Edsers regning, slik at den istedet tilsvarer daglig takst for pleie.

Dette er langt ifra det eneste eksempelet på at sykehjem i England driver rovdrift og sender dyre regninger til pårørende etter beboerne har gått bort. I utgangspunktet blir pårørende oppkrevd penger to ukers ekstra pleie etter pasientene har gått bort.

Men det finnes fortsatt ingen fast standard for gebyret, og derfor har engelsk konkurranse- og forbrukerstyrelse bestemt at det skal gjennomføres en undersøkelse som skal sikre at pårørende ikke etterlates med dyre regninger etter pasientene på pleiehjem har gått bort.