Burger King med triste nyheter: Stenger flere restauranter

20/01/2024 20:00

Sofie

Utland
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Strukturelle endringer i kjeden gjør at flere hundre restauranter må snu nøkkelen.

AKKURAT NÅ LESER ANDRE OGSÅ

Burger King, verdenskjent som en av de ledende hurtigmatkjedene, står overfor en stor restrukturering når de legger ut på en transformasjonsreise.

I 2021 gjennomgikk den populære hurtigmatkjeden sin viktigste endring de siste to tiårene, og endret sin ikoniske logo for å gjenskape stemningen fra 1970-, 80- og 90-tallet.

Designer Lisa Smith delte innsikt i rebranding og forklarte: "Vi utforsket forskjellige designområder, men returnerte alltid til merkets originale ikoniske logo fra 1969 og 1994, perioder da Burger King var på sitt beste.

Hun la til: "Den nye logoen feirer merkevarens arv med et sofistikert design som utstråler selvtillit, enkelhet og morro."

Det skriver Bored Daddy

I et forsøk på å holde tritt med konkurrentene planlegger Burger King å stenge mellom 300 og 400 underpresterende restauranter, ifølge administrerende direktør Joshua Kobza.

Selskapet har allerede stengt 124 lokasjoner gjennom mars 2023 og har nå 6 964 restauranter over hele USA. Burger King, for tiden den tredje største gatekjøkkenrestauranten i USA, har mistet andreplassen til Wendy's, mens McDonald's inntar topplasseringen.

På spørsmål om Burger King vil tillate andre kjeder å overta dem ved å stenge lokasjoner, bekrefter styreleder Patrick Doyle:

"Det vil alltid være et mindretall av franchisetakere som ikke er dedikerte, entusiastiske operatører. Vi vil samarbeide med dem for å la dem forlate systemet. og søk nye veier," og legger til, "Det er rett og slett ikke rom for franchisetakere som ikke er villige eller i stand til å jobbe hardt for å drive restauranter som overgår systemgjennomsnittet på lang sikt."

Selskapets mål er klart – å stenge de minst lønnsomme butikkene og fokusere på en snuplan for å øke salget og konkurrere effektivt.

Burger King har lansert den ambisiøse "Reclaim the Flame"-rebranding-kampanjen i 2022 med en investering på 400 millioner dollar som inkluderer restaurantrenovering, reklame, strømlinjeformede menyvalg og mer.

Selskapets forpliktelse til modernisering inkluderer teknologiske forbedringer, kjøkkenoppgraderinger og fysiske renoveringer med sikte på å levere den ultimate kundeopplevelsen.

En ting er sikkert: Burger King er fortsatt klar over forbrukernes preferanser i en tid med endring.